۹ نکته در مورد طراحی کاتالوگ و بازاریابی

۹ نکته در مورد طراحی کاتالوگ و بازاریابی

با توجه به رشد روزافزون دنیای دیجیتال و استفاده از فضای آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی استفاده از کاتالوگ همچنان در دستور کار شرکت ها قرار دارد. طراحی کاتالوگ می تواند در امر بازاریابی و فروش شرکت ها نقش اساسی و مهمی ایفا نماید.

البته بعضی از شرکت ها اعتقادی به چاپ کاتالوگ ندارند و آن را کاری پرهزینه می دانند . البته این یک تفکر اشتباه است چون حتی با پیشرفت و توسعه دنیای انلاین ، طراحی و چاپ کاتالوگ می تواند همچنان در پیشبرد اهداف بازاریابی به شرکت ها کمک کند.

حال این نکات را در مورد طراحی کاتالوگ و بازاریابی با هم مرور خواهیم کرد:

  • هویت برند کاتالوگ

تلاش برای این که طراحی کاتالوگ و بازاریابی موفقیت داشته باشد بستگی به قدرت برند شما دارد. برند های بزرگ دارای آگاهی از برند هستند در حالی که برندهای جدید باید بر نام گذاری موثر برند و هویت گرافیکی موثر تکیه کنند. نام ‌های تجاری قوی نوعا از نام تجاری یا علایم تجاری برای نام کاتالوگ خود استفاده می‌کنند. نام ‌های تجاری ناشناس باید از نام کاتالوگ اجباری استفاده کنند، اما ممکن است یک توصیف لفظی را در نظر بگیرید تا از سردرگمی اجتناب شود. جنبه‌های دیگر هویت برند شامل استفاده کردن از لوگو در طراحی یک کاتالوگ خوب به شمار می رود.

  • طراحی کاتالوگ

هویت برند در طراحی کاتالوگ و بازاریابی بسیار اثربخش است. اولین برداشت از کاتالوگ، و تصمیم گرفتن برای باز کردن و تعامل با آن ناشی از طراحی جلد و یا پوشش کاتالوگ است. پوشش باید جذاب و زیبا باشد، اما همچنین آنچه که محتوای آن شامل می‌شود را بیان کند. بسته به مقوله، یک پیشنهاد می‌تواند توجه مخاطب و یا مشتری را جلب کرده و باعث ایجاد تمرکز بیشتر شود. فضای داخلی کاتالوگ باید دارای یک سازمان سازگار با کاربر باشد. کاتالوگ ‌های بزرگ ‌تر باید جدولی از محتویات، جزوات یا زبانه‌ها داشته باشد. و به خاطر داشته باشید که فضای سفید خوب است! یکی از جنبه‌های مهم طراحی کاتالوگ و بازاریابی عکاسی خوب و دقیق محصولات است که باید به صورت عالی انجام پذیرید.

  • نسخه ‌برداری از کاتالوگ

نسخه اصلی کاتالوگ باید واضح، مختصر، آسان برای خواندن، و بسته به مقوله، آموزشی و یا حتی سرگرم‌کننده باشد. کاربر کاتالوگ باید قادر به پیدا کردن تمام اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری خرید، یا ریسک از دست دادن فروش باشد. باید سفارش دادن محصول طبق اطلاعات و قیمت گذاری محصولات به آسانی انجام پذیر باشد.

  • عکاسی کاتالوگ

همواره بهترین کاتالوگ‌ها به شدت دیداری هستند و به کاربر اجازه می‌دهند تا با کم ‌ترین تلاش محصول مورد نظر را پیدا کنند. عکاسی از تجربه بصری پشتیبانی می‌کند. عکاسی محصولات در محیط های واقعی زندگی می تواند تاثیر زیادی بر رو تصمیم مخاطب بگذارد چون مخاطب تعامل بیشتری را برقرار می کند. عکاسی صنعتی محصولات باید به صورت دقیق و با کیفیت عالی باشد تا مخاطب به بهترین نحو برای خرید تصمیم گیری نماید.

بخش عکاسی محصولات برای طراحی کاتالوگ و بازاریابی همواره از پرچالش ترین قسمت ها به شمار می رود زیرا این عکس ها هستند که تعیین کننده وضعیت و اهداف کاتالوگ به شمار می روند و حتی طراحی کاتالوگ نیز بر اساس عکس ها شکل می گیرد. پس باید توجه زیادی را به این قسمت داشته باشید.

  • دسترسی آسان

طراحی صفحات کاتالوگ باید به گونه ای باشد که مخطاب بتواند در هر صفحه اطلاعات خوبی را در مورد محصولات کسب کند. ثبت ایمیل  و شماره تلفن های تماس شرکت باید به گونه ای باشد که مخاطب آن ها را در پیش روی خود داشته باشد .

  • ترفیع کاتالوگ

یک حس فوریت را با تبلیغات ایجاد کنید. نحوه چیدمان عناوین و متن کاتالوگ به نحوی باشد که مخاطب را ترغیب به خرید کند. متن های تبلیغاتی متعدد در صفحات می تواند ذهن مخاطب را درگیر این مسائل نماید.

  • موقعیت کاتالوگ را در نظر بگیرید

کاتالوگ عمومی می‌تواند مسیر صفحات زرد را طی کند. به غیر از برند های بزرگ، فهرست‌های هدف موقعیت می‌توانند به شما کمک کنند تا به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید.  باید این موضوع را در نظر بگیرید که جایگاه و موقعیت کاتالوگ شما در چه جایی است و همان مسیر را ادامه دهید.

  • قرار دادن کاتالوگ در سایت شرکت

همان گونه که کاتالوگ را طراحی و چاپ می کنید باید یک نسخه pdf آن را نیز در وب سایت شرکت قرار دهید. چون برخی از مشتریان از طریق جستجوهای اینترنتی شما را پیدا می کنند و باید یک کاتالوگ در اختیارشان باشد تا بتوانند خرید خوبی را انجام دهند.

  • سنجش بازخورد

یکی از مزایای کلیدی بازاریابی کاتالوگ، توانایی اندازه‌گیری نتایج است. با توجه به اینکه شما در هنگام طراحی کاتالوگ از ایمیل و شماره تلفن خاصی برای ارتباط مشتریان استفاده کرده اید می توانید این بازخوردها را از طریق آن ها شناسایی کنید و در طراحی کاتالوگ های بعدی انتخاب های بیشتری را انجام دهید.

شکی نیست طراحی و چاپ کاتالوگ می تواند برای شما هزینه بر باشد اما باید این را در نظر داشته باشید که باید برای معرفی محصولات خود باید از کاتالوگ استفاده نمایید و با فروش بیشتر محصولات این هزینه را نیز جبران خواهید کرد.

طراحی کاتالوگ و بازاریابی می تواند در سیستم فروش شما انقلابی را ایجاد نمایند و شما از طریق آن می توانید به فروش های زیادی فکر کنید.

بالا