عکاسی مواد غذایی

عکاسی مواد غذایی
عکاسی همواره از هنرهای مورد علاقه اکثر افراد به شمار می رود مخصوصا طی سال های گذشته با پیشرفت تلفن های همراه در صنعت عکاسی افراد مبتدی نیز روزانه به کار عکاسی می پردازند. یکی از ژانر های مورد علاقه  در صنعت عکاسی که اکثرا با آن درگیر هستند عکاسی مواد غذایی است.شیفتگی به عکاسی از غذا پدیده جدیدی است. در دهه گذشته، چیزی که در عکاسی از آن استفاده می‌شد، رسانه اجتماعی را با طوفان در نظر گرفت و از آن زمان یکی از موضوعات مورد علاقه برای مقدار زیادی از افراد بوده‌ است. جالب است بدانید که عکاسی مواد غذایی بعد از سلفی گرفتن محبوب ترین ژانر عکاسی به شمار می رود.

عکاسی مواد غذایی و تبلیغات

اما در صنعت تولید مواد غذایی آنگونه که گفته شد عکاسی عامیانه و مبتدیانه وجود ندارد. شرکت های تولید کننده مواد غذایی برای فروش بیشتر خود فقط به پر کردن فروشگاه ها فکر نمی کنند بلکه باید به وسیله تبلیغات گسترده محصولات جدید را در معرض عموم قرار دهند. تبلیغات مواد غذایی مستلزم داشتن عکس های با کیفیت است چون استفاده از عکس های با کیفیت می تواند کاتالوگ شما را بسیار قوی نشان دهد و یا اینکه استفاده از تصاویر زیبا بر روی بیلبوردها نیز می تواند بر میزان فروش شما تاثیر بسزایی نماید. عکاسی مواد غذایی در گروه عکاسی تبلیغاتی قرار می گیرد که هدف آن نمایش خدمات و محصول به صورت سحر انگیز و جذاب است ، قبل از شروع عکاسی از مواد غذایی داشتن اطلاعات در مورد دریچه دیافراگم ، سرعت شاتر و تعادل رنگ امری بسیاری ضروری است. عکاسی از مواد غذایی مستلزم تازگی و رسیده بودنشان است و مهم تر از همه اینکه عاری از هرگونه لک و یا کبودی باشند. جلوه دادن مواد غذایی مقابل دوربین مثل عکسبرداری از انسانها باید کاملا بی نقص باشد و تصاویر حالتی محسوس داشته باشند. طبیعتا هر عکاس در دوره فعالیت خود از غذاها نیز عکس برداری می کند. نکته ای که در مورد عکس برداری از غذا باید بدانیم این است که عکس باید حس طعم و مزه غذا را به بیننده منتقل کند. همانگونه که اشاره شد می بایست برای عکاسی از مواد غذایی تازه استفاده کرد. بطور مثال برای عکاسی از کیک و شیرینی باید همان لحظه که کار پخت تمام می شود شروع به عکاسی نمود. عکاسی مواد غذایی در گروه عکاسی تبلیغاتی قرار می گیرد که هدف آن نمایش خدمات و محصول به صورت سحر انگیز و جذاب است ، قبل از شروع عکاسی از مواد غذایی داشتن اطلاعات در مورد دریچه دیافراگم ، سرعت شاتر و تعادل رنگ امری بسیاری ضروری است. عکاسی از مواد غذایی مستلزم تازگی و رسیده بودنشان است و مهم تر از همه اینکه عاری از هرگونه برند ، لک و یا کبودی باشند.جلوه دادن مواد غذایی مقابل دوربین مثل عکسبرداری از انسانها باید کاملا بی نقص باشد و تصاویر حالتی محسوس داشته باشند. طبیعتا هر عکاس در دوره فعالیت خود از غذاها نیز عکس برداری می کند. نکته ای که در مورد عکس برداری از غذا باید بدانیم این است که عکس باید حس طعم و مزه غذا را به بیننده منتقل کند. عکاسی از سوژه ها و مواد غذایی کار چندان آسانی نمی تواند باشد و به تلاش زیاد ، خلاقیت و رعایت اصول فنی و هنری بسیار زیادی نیاز خواهد داشت . یک عکاس خوب ، به طور معمول دوربین و لنز متناسب با نوع کار و سوژه مورد عکاسی را انتخاب می کند و از این روی در سبک عکاسی از مواد غذایی نیز می بایست لنز و دوربین مناسب برای انجام این کار را انتخاب نمود. گاهی اوقات برای خلق یه ترکیب بندی مناسب در عکاسی صنعتی مواد غذایی یا عکاسی تبلیغاتی مواد غذایی اجزا تصویر مانند بشقاب ، قاشق ، چنگال ، دستمال سفره خاص در جذابیت تصویر بسیار مهم است می توانید با سرچ کردن دستور العمل آشپزی غذایی ساده و خوشمزه را پیدا کنید ، غذای مورد نظر مثلا ماهی است که در بشقاب به همراه گوجه و گیاه های خوش رنگ تزئین گردد . برای نورپردازی مواد غذایی نور پخش کنند را پشت سوژه قرار دهید به نورهای اضافی فیل لایت نیاز داریم بنابرین رفلکتور نقره ای در یک طرف و یک فون سفید را در سمت دیگر قرار دهید تا در جلو و کناره های بشقاب به اندازه کافی نور داشته باشیم . عکاسی مواد غذایی

روش هایی برای عکاسی بهتر از مواد غذایی

عکاسی از سوژه ها و مواد غذایی کار چندان آسانی نمی تواند باشد و به تلاش زیاد ، خلاقیت و رعایت اصول فنی و هنری بسیار زیادی نیاز خواهد داشت . یک عکاس خوب ، به طور معمول دوربین و لنز متناسب با نوع کار و سوژه مورد عکاسی را انتخاب می کند و از این روی در سبک عکاسی از مواد غذایی نیز می بایست لنز و دوربین مناسب برای انجام این کار را انتخاب نمود. گاهی اوقات برای خلق یه ترکیب بندی مناسب در عکاسی صنعتی مواد غذایی یا عکاسی تبلیغاتی مواد غذایی اجزا تصویر مانند بشقاب ، قاشق ، چنگال ، دستمال سفره خاص در جذابیت تصویر بسیار مهم است می توانید با سرچ کردن دستور العمل آشپزی غذایی ساده و خوشمزه را پیدا کنید ، غذای مورد نظر مثلا ماهی است که در بشقاب به همراه گوجه و گیاه های خوش رنگ تزئین گردد . برای نورپردازی مواد غذایی نور پخش کنند را پشت سوژه قرار دهید به نورهای اضافی فیل لایت نیاز داریم بنابرین رفلکتور نقره ای در یک طرف و یک فون سفید را در سمت دیگر قرار دهید تا در جلو و کناره های بشقاب به اندازه کافی نور داشته باشیم . تصور کنید شما بسیار گرسنه هستید و حتی صدای شکمتان نیز به گوش می رسد ناگهان از شدت گرسنگی به سمت غذا حمله می کنید اما متاسفانه می فهمید که آن واقعی نیست و تنها یک عکس از غذاست. اما چگونه ممکن است که متوجه نشده باشید که آن واقعی نیست؟ این شاهکار یک عکاس است که باعث شده شما دچار اشتباه شوید. همانگونه که گفته شد از میان همه ژانرهای عکاسی، عکاسی از مواد غذایی بیش ‌ترین چیزی است که تا به حال ایجاد شده ‌است. شما همه چیز را در همه جا دیده باشید: تصاویری از غذاهای مختلف در کتاب‌ های آشپزی، آگهی ‌های بازرگانی که شما را به وجد می آورند و یا حتی در اینترنت و سایت های مختلف مواد غذایی. اما آیا مزایا و معایب غذای معمولی چقدر می‌توانند جذاب باشند؟ چرا، وقتی شما یک عکس از نهار خود با تلفن همراه خود می‌گیرید جذاب نیست و اصلا شبیه تصاویر مجلات نیست. در زیر چند نکته را در این مورد با هم مرور خواهیم کرد. عکاسی مواد غذایی

غذا نورپردازی بزرگ را دوست دارد

نورپردازی اساس عکاسی از مواد غذایی است. عکاسان غذاهای حرفه‌ای ترجیح می‌دهند هر زمان که بتوانند از نور روز استفاده کنند، چون طبیعی تر است،. غذا سوژه بی‌جان شما است، و، مانند هر زندگی دیگر، نورپردازی خوب همه چیز را برای تولید عکس‌های عالی ساده‌تر می‌کند. طرفداران علاقه‌مند به گرفتن عکس از غذا توسط پنجره هستند چون – شما حدس می‌زنید که فراوانی نور طبیعی ناشی از سیل است. گاهی، لازم است که با استفاده از یک فلاش که از دیوار یا سقف بالا می‌رود، به عکس شما کمک کند تا نورپردازی متعادل تری ایجاد شود، که سایه‌ها را از بین می‌برد.

میز و وسایل آشپزخانه غذا را زنده می‌کنند

وسایل آشپزخانه مثل کارد و چنگال، غذاهای کنار آن  حتی برای افزایش عکس‌ های شما ضروری هستند. در حالی که غذا باید مشخصا جدی به نظر برسد، بازیگران پشتیبان صحنه، سطوح و پس‌زمینه، شخصیت خود را به غذا اضافه خواهند کرد. به این ترتیب، عکاسی از مواد غذایی تنها در مورد خود غذا، بلکه در مورد شرایطی که در آن ارائه شده ‌است، نیست. این یک اشتباه بزرگ است که عکس خود را با یک تنظیمات کامل روی میز پر کنید که تمام کارها را مشخص می‌کند. در عوض فقط چند مولفه دیگر مثل یک دستمال‌سفره، یک گل، چند قاشق و یا یک لیوان را وارد کنید. هر ملحفه باید تمیز و سفید باشد، در حالی که کاسه و بشقاب باید رنگ غذای شما را تکمیل کنند.

آزادی عمل بیشتری داشته باشید

عکاسی از غذا باعث جعل عکس نمی‌شود. فقط چند نکته ساده و جزئی را اضافه می‌کند که باعث می‌شود غذا حتی جالب‌تر به نظر برسد. برای مثال، استفاده از یک حوله کاغذی مرطوب و یا مقوا در پایین یک سالاد ارزان برای فراهم آوردن حجم بیشتر، غیر معمول نیست. به همین ترتیب، عکاسان غذا گاهی اوقات از یک حوله کاغذی یا مقوا در زیر یک برش نان یا یک ساندویچ استفاده می‌کنند تا آن را با کمی بالابردن که به آن کمک می‌کند در عکس تاکید کند، فراهم کنند.

عکس نگرفتن از بالا

یکی از عوامل مهم که عکاسان حرفه‌ای مواد غذایی را از متمایز می‌کند زاویه‌ای است که آن‌ها از غذاها عکس می‌گیرند. افراد آماتور معمولا یکی از اشتباهاتی را که انجام می‌دهد این است، که عکس‌هایی می‌گیرند که مستقیما از بالا به بشقاب غذا نگاه می‌کنند. شما تنها با این تکنیک آماتور به ندرت نتیجه می‌گیرید، بنابراین بهتر است که فقط برای عکس‌های خاص و یا حتی از آن اجتناب کنید. مزایا به روش کاملا متفاوتی به زاویه عکاسی مواد غذایی نزدیک می‌شوند. برای یک چیز، آن‌ها می‌دانند که اگر به غذای خود پایین بیایید و عکس‌های نزدیک‌تر از آن بگیرید، عکس‌های غذایی بهتری دریافت خواهید کرد. به عبارت دیگر، یک انتخاب موفق دیگر، گرفتن عکس از غذای شما از فاصله کمی بالاتر از صفحه به جای دورتر و مستقیما بالای آن خواهد بود.

استفاده موثر از بخار

قرار دادن بخار تاثیر چشمگیر در عکاسی از مواد غذایی دارد و یک روش عالی برای نگه داشتن چشم بیننده به عکس‌های غذای آبدار شما است. اگر بخار از غذای شما به آرامی خارج می‌شود، به نظر می‌رسد که فقط پخته شده ‌است، که این یک اثر است که برخی از عکاسان غذایی واقعا از آن لذت می‌برند. طبیعتا، رسیدن به این هدف می‌تواند تا حدودی مشکل باشد، که به همین دلیل است که حرفه‌ای‌ ها با از آن به خوبی در عکس ها استفاده می کنند. یک تاکتیک مصنوعی شامل استفاده از توپ‌های پنبه‌ای است که در آب خیسانده می‌شوند. بعد از اینکه توپ را در آب بخیسانید، آن‌ها را در مایکروویو قرار دهید تا آن‌ها واقعا داغ شوند، بنابراین بخار از آن ‌ها بلند می‌شود. سپس آن‌ها را در پشت غذا قرار دهید تا آن اثر تازه پخته ‌شده را در اختیار آن ‌ها قرار دهید. این ممکن است کمی برای افراد مبتدی سخت باشد، اما به یاد داشته باشید که یک تمرین عالی است! گرفتن عکس از غذا بسیار جالب است. این یک ژانر است که به طور خلاصه بازتاب آن چیزی است که باید با چشم شما بازخورد داشته باشد! به عنوان یک عکاس غذا، یک هدف شما باید این باشد که غذا را به اندازه کافی با موفقیت از تصویر خارج کند و باعث شود که بیننده بخواهد آن را درست در همان لحظه بخورد. در ایران نیز در دهه گذشته عکاسی مواد غذایی بصورت حرفه ای دنبال شده است و تولیدکنندگان مواد غذایی و رستوران ها همواره به دنبال عکاسی حرفه ای از محصولات خود هستند. به همین دلیل عکاسان این ژانر نیز باید بصورت حرفه ای کار عکاسی مواد غذایی را انجام دهند. کرج تیزر با سال ها تجربه و استفاده از تجهیزات حرفه ای  روز دنیا توانسته است که در این ژانر عکاسی بسیار موفق عمل کند. شما می توانید برای ثبت عکاسی مواد غذایی با کارشناسان ما در تماس باشید.
تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757