چرا طراحی لوگو مهم است
لوگوی شما اولین نقطه تماس شما با دنیای خارج است. اگر افراد با نام تجاری خود ارتباط برقرار کنند، احتمال این است که آن ها به هر چیزی که ارائه میدهد، بازخورد نشان می دهند. طراحی لوگوی بزرگ نیازمند ترکیب پیچیدهای از مهارتهای طراحی، نظریه خلاق و کاربرد ماهرانه است. طراحی لوگو فقط یک زیرمجموعه کوچک از نام تجاری است، اما نشان تجاری یا علامت برند در کانون بیشتر طرحهای تجاری قرار دارد.

زمانی که به فردی فکر میکنید که بر زندگی شما تاثیر گذاشته است، تقریبا مطمئن هستید که میتوانید ببینید او چه شکلی بوده است. و به همین دلیل، برندهایی که ما اغلب از آنها اجناس را میخریم نیز همین است. ما میتوانیم به راحتی لوگو را با فکر کردن به تجربیات خود با محصول، شرکت و یا خدمات، تصور کنیم. جایی که تنها تعداد معدودی شرکت فعال در یک بازار یا یک موقعیت خاص وجود دارد، ممکن است صدها یا شاید هزاران نفر باشند که همگی برای جلب توجه رقابت میکنند، همه از ما میخواهند اول به آنها نگاه کنیم.
ین امر نیاز فزاینده به برندها را برای متمایز شدن از خود ایجاد میکند بنابراین آنها با رقبا اشتباه نمیکنند. این تمایز از طریق طراحی هویت برند – مجموعهای از عناصری که همگی با هم کار میکنند تا تصویر متمایزی را در ذهن ما شکل دهند، به دست میآید. بسته به شرکت میتواند شامل یونیفرم، گرافیک خودرو، کارتهای کسب وکار، بستهبندی محصول، سبک عکاسی، تبلیغات بیلبورد باشد.

تاریخچه طراحی لوگو:
استفاده از لوگو فقط مختص به دوران معاصر نیست بلکه از گذشته های دور از انواع آرم ها و لوگوها استفاده می شده است. در یونان باستان و حتی در دوره آشوری ها از لوگو و آرم های خاصی استفاده می شده است. در آن زمان بیشتر برای داد و ستد ها از آرم ها برای محصولات خود استفاده می کردند و به دنبال تجاری کردن لوگو نبوده اند.
در طول انقلاب صنعتی استفاده نشان تجاری و لوگو از اهمیت خاصی برخوردار گردید و در رقابت های تجاری از لوگو و آرم مخصوص خود استفاده می کردند در واقع می توان گفت که شروع طراحی لوگو به صورت استفاده تجاری در آغاز انقلاب صنعتی رخ داد.
فرآیند طراحی لوگو :
۱ – تحقیق و استراتژی :
قبل از اینکه قلم به هر پروژه طراحی لوگوی جدید برخورد کند، تحقیقات کامل ضروری است. در اینجا چند نکته برای طراحی این مرحله مهم این فرآیند وجود دارد.
رقیب خود را بشناسید
پیش از اینکه شما حتی شروع به کار بر روی مفهوم طراحی لوگو در کرج کنید، به طور کامل به بازار هدف خود تحقیق کنید. مشتری شما باید قادر به ارائه اطلاعاتی درباره رقبای خود باشد تا شما شروع به کار کنید.
همه را در مجموعه رقابتی خود مقایسه کنید. این تحقیق ممکن است به خوبی برخی قراردادهای تجاری علامتگذاری شده در این بخش بازار را آشکار کند و گاهی اوقات میتواند با بازی کردن بر روی وابستگیهای تصویری آشنا به شما کمک کند.
اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از طراحیهای لوگوی اصلی دنیا به طور خاص برجسته هستند چون آنها از گرایشها دوری میکنند و متفاوت فکر میکنند.

سوالات درست بپرسید
استراتژی تبدیل به بخش مهمی از فرآیند تولید کننده میشود. این یعنی در عمل اغلب به مقیاس پروژه بستگی دارد، اما همه چیز با پرسیدن سوالات درست شروع میشود.
کتاب ایجاد نام تجاری (مایکل جانسون): در پنج و نیم مرحله به فرآیند خلاقانه بانک جانسون اختصاص داده میشود و چالشهای پیچیده مانند فرموله کردن استراتژی برند به مراتب بیشتر از آنچه که ما میتوانستیم به اینجا امید داشته باشیم را پوشش میدهد.
در آن، جانسون از شش چیز زیر سوال می کند که شما به عنوان یک نقطه شروع کار می کنید:
- چرا ما اینجاییم؟
- ما چه کار میتوانیم بکنیم و چگونه این کار را انجام دهیم؟
- چه چیزی ما را متفاوت میکند؟
- ما برای چه اینجا هستیم؟
- ما بیش از همه به چه چیزی اهمیت میدهیم؟
- شخصیت ما چیست؟

۲ – تایپوگرافی :
انتخاب فونت مناسب، بخش مهمی از فرآیند طراحی لوگو است – در واقع بسیاری از معروفترین مارکهای دنیا wordmarks هستند، که به طور کامل برای انتقال پیامشان استفاده میکنند.
typeface را به دقت انتخاب کنید
فونتهای Outline serif بر طراحی لوگو در سالهای اخیر استفاده فراوانی داشته اند ، که اغلب با حرکات حداقل مینیمالیستی دست به دست خواهند شد .اجازه ندهید گرایشها قضاوت خودتان را تغییر دهند: فونت serif هنوز میتواند گزینه مناسب برای آخرین پروژه شما باشد، به خصوص اگر شما به یک حس شیک و یا سنتی و حرفهای نیاز دارید، پس زمان را صرف تحقیق درباره گزینههای خود کنید.
افزودن و پالایش شخصیت
اگر از یک فونت موجود در یک logotype استفاده کنید، به خصوص در یک نقطه نزدیک به همه جا حاضر مانند Helvetica، اغلب فشار بیشتری بر سایر نقاط ارتباط وجود دارد، از قبیل تصاویر، پالت رنگ، لحن صدا و غیره برای توسعه و ارتقای شخصیت برند.
ردیابی Skilful و فاصلهگذاری در هنگام تنظیم یک logotype ساده در یک فونت موجود ضروری است. نوع ردیابی شده میتواند احساس پیچیده و مقتدر داشته باشد، در حالی که فاصلهگذاری دقیق میتواند به قفل کردن افراد به عنوان واحد خود شامل خود کمک کند.
۳ – شکل و نماد :
برخی از معروفترین نامهای تجاری دنیا زمانی قابلتشخیص هستند که نام شرکت حذف شود. حتی یک باشگاه خصوصی نیز به طور خاص به مالکیت یک شکل خاص دست یافته است، به طوری که حتی لازم نیست به طور کامل به شکل لوگو به طور کامل تحقق یابد تا به صورت ناخودآگاه با برند خود ارتباط داشته باشد.


۴ – نظریه رنگ
روانشناسی رنگ جذاب است، و نقش محوری را در ایجاد یک انجمن برند ایفا میکند، چه شما یک لوگوی نشان و یا یک wordmark را شکل دهید.
در هسته نظریه رنگی چرخ رنگی است، ابزاری اساسی برای ترکیب رنگها به روشهای مختلف که در اصل توسط اسحاق نیوتن در سال ۱۶۶۶ طراحی شده بود. رایجترین شکل ۱۲ رنگ براساس مدل رنگی “RYB” است.
رنگهای اصلی قرمز، زرد و آبی هستند و سه رنگ ثانویه (سبز، نارنجی و بنفش)با ترکیب دو رنگ اولیه ایجاد میشوند. در نهایت، شش رنگ سومین رنگ با مخلوط کردن رنگهای اصلی و ثانویه ایجاد میشوند.
در میان تمام این فعالیتها، چقدر طراحی لوگو مهم است؟ بعضی وقتها این موضوع قابل بحث است. به عنوان مثال، اگر گوگل به لوگوی دیگری نیاز داشته باشد، گوگل همچنان موتور جستجوی گوگل محسوب میشود؟ احتمالا.
استفاده از اصول طراحی لوگو می تواند به شما در رسیدن به طرح اصلی کمک زیادی نماید. طراحی لوگو در کرج در سال های گذشته به خوبی در حال انجام است و افراد و شرکت های متعددی در حال انجام طراحی لوگو در کرج هستند.
البته شرکت ها و طراحان انگشت شماری در کرج وجود دارند که می تواند یک لوگوی بزرگ و منحصر به فرد را طراحی کنند. که شما با اندکی جستجو می توانید بهترین را انتخاب نمایید. انتخاب یک شرکت طراحی لوگو در کرج می تواند در فرآیند طراحی لوگو بسیار به شما کمک کند و در همه مراحل کار ها را به خوبی پیش ببرد.
باید و نباید طراحی لوگو
این متنی که در حال خواندن آن هستید نتیجه ی تلاش شبانه روزی و تحقیق گروه تبلیغاتی رسام برای طراحی لوگو در کرج است. شما می خواهید برای کسب و کار خود در کرج لوگو طراحی کنید و سردرگم هستید که چه مواردی را باید مد نظر قرار دهید . یا طراحی هستید که به صورت آزاد و یا در یک مجموعه تبلیغاتی مشغول به فرعالیت هستید و به دنبال کمی مشورت و راهنمایی هستید .
ما نتیجه یک پرسشنامه ۵۰ نفری و همینطور سال ها تجربه و تخصص خود در خصوص طراحی لوگو در کرج را در اینجا جمعه کرده ایم تا شما همکار و کارفرمای گرامی بتوانید به راحتی اقدام به طراحی لوگو در شهر خود یعنی کرج کنید. فارغ از هر موضوعی مطالعه این متن می تواند آشنایی شما با خلق و خوی مردم کرج ، علاقه مندی، سلیقه ها ، خواسته ها و حتی کمی درباره لوگوهای طراحی شده در کرج که در معرض دید عموم است را بیشتر کند. مهم است که شما بدانید در شهری که زندگی می کنید چه فاکتورهایی را می بایست راعایت کنید تا به موفقیت برای طراحی لوگو درکرج برسید.


خلاقیت
آگاهانه و یا ناآگاهانه شرکت های تبلیغاتی در کرج و طراحان لوگو در کرج با استفاده از مفاهیم و تصاویر روزمره و دنیای اینترنت به خلاقیت خود می افزایند. در سالهای پیش شرکت های تبلغاتی در کرج که کار طراحی لوگو در کرج را انجام می دادند به هیچ عنوان به صورت ۱۰۰ در ۱۰۰ در ایجاد خلاقیت در طراحی لوگو تبحر نداشتند. در میان ایده های مختلف که برای طراحی لوگو در کرج می توان دید کارهای منحصر به فرد و قابل دفاعی وجود دارد.
هنرمند و طراحی لوگو خوب کسی است که پیوسته بتواند تصورات مختلفی از نام و نشان برای طراحی لوگو ایجاد کرده و با ایجاد سبک های متنوع که شامل همه ی سلیقه های مختلف در کرج است بتواند پاسخی مطمئن برای کسب و کار کرجی به همراه داشته باشد.البته ایجاد تنوع در سبک های طراحی لوگو کار آسانی نیست و یک طراحی لوگو در کرج باید بتواند نظر کارفرمای خود را جلب کند.

بیاید ببینیم خلاقیت در طراحی لوگو در کرج چقدر می تواند تاثیر گذار باشد و چرا باید به ایجاد این خلاقیت در طراحی لوگو بپردازیم. اگر سالها در کرج ساکن باشید متوجه ایجاد رقابت در لوگو خصوصا در تابلوهای مغازه ها شده اید. روزگاری کمتر کرجی پیدا می شد که به دنبال طراحی لوگو برای کسب و کار خود باشد اما امروزه این موضوع بسیار اهمیت پیدا کرده و حتی وارد رقابت شدیدتری هم شده است.
لوگو به یک نیاز تبدیل شده است و نمایش قدرت شروع یک کسب و کار با طراحی لوگو حرفه ای یک واقعیت انکار نشدنی است. نرم افزارهای کامپیروتری طراحی لوگو روز به روز در ایجاد خلاقیت بستر بزرگتری را فراهم می کنند. و این بستر توان اجرایی و ایده پردازی برای خلاقیت در طراحی لوگو را افزایش می دهد.
خلاقیت در طراحی لوگو می تواند برای یک برند آینده ای موفق را رقم بزند . در گذشته با یک سرچ ساده می توان دید که بسایر از لوگوهایی که در کرج می بینیم نسخه کپی شده لوگوهای اینترنتی هستند ولی امروزه این کپی شدن کمی اوضاع بهتری به خود گرفته است. یک طراح لوگو برای خلاقیت در طراحی لوگو می تواند با ایده گرفتن از المان های مختلف ، سرچ در اینترنت ، دیدن لوگوی رقبای آن کسب و کار ، اتود های دستی، حضور در شبکه های اجتماعی تا حدی به یک زیرساخت لازم رسیده و بعد اقدام به اجرای هدفمند و خلاقانه طراحی لوگو کند.
برای بیان نحوه ایجاد خلاقیت در طراحی لوگو باید به برخی موارد اشاره کنیم. این موارد می تواند لوگوی شما را کارآمد و متفاوت تر از دیگر لوگو ها نشان دهد. ایجاد خلاقیت در طراحی لوگو را با تجربه خود به شرح ذیل پیشنهاد می دهیم:
- برای برداشتن اولین قدم باید اعتماد به نفس داشته باشید، دقت کنید شما نسخه اصلی از خودتان هستید پس می توانید یک طراحی لوگو خلاقانه انجام دهید.
- ارتباط برقرار کنید برای خلاقیت در طراحی لوگو تمام نیاز های مشتری و کارفرما و سلیقه او را بشناسید سپس اقدام به اجرا کنید. این کار باعث می شود راحت تر دست به خلاقیت در طراحی لوگ بزنید.
- سعی کنید ذهن خود را باز کنید و تمام توجه خود را به کاری که می خواهید انجام دهید معطوف کنید. مثلا مشکلات خانه یا دانشگاه و… نباید در حین طراحی لوگو در کنار شما باشد . اگر موضوع ناراحت کننده است که نمی توان آن را کنار بگذارید لطفا طراحی لوگو را فعلا فراموش کنید و به تایم دیگری موکول کنید.
- کمی ریسک کنید. نگران نباشید اگر نتیجه را دوست دارین قوانین موجود در دانشگاه یا تجربه خود را کمی به هم بزنید و ایده پردازی و خلاقیت را ایجاد کنید این کار باعث می شود به نتایج جالبی برسید.
- همانطور که قبلا گفتیم به دنیای اینترنت پا بگذارید و کمی تحقیق کنید این کار باعث می شود سبک همیشگی موجود در ذهن شما به هم بخورد و شما هوشمندانه تر کار کنید و به یک نتیجه دلخواه برسید.
- جلوه های گرافیکی با فرهنگ مردم کرج
جستجوی ایده های خلاقانه با توجه به کسب و کارهای کرج
برای جستجوی ایده های خلاقانه و آن هم مرتبط با بافت شهری کرج راه حل هایی وجود دارد که می توان به آن اشاره کرد.
- شناسایی و تحقیق در خصوص عمده سلیقه های صاحبان کسب و کار در کرج
- بررسی لوگو های طراحی شده در کرج و اقدام به ایجاد خلاقیت و نوآوری بصری در اجرای بهتر از آنها
- استفاده از برخی المان های تاریخی کرج و ایجاد ایده پردازی با توجه به آنها
- استفاده از برخی فونت های اصلاحا به روز و مرتبط با مشاغل و ایده پردازی برای طراحی لوگو در کرج
- فراموش نکنید با توجه به بافت شهری نسبتا کوچک کرج به هیچ عنوان کپی نکیند و سعی کنید در خصوص ایده پردازی برای طراحی لوگو منحصرا اقدام کنید
- تصاویر و فونت های خوانا جلب توجه می کنند پس تا می توانید از ساده گی بهره ببرید.
- پراکندگی رنگ در شهر کرج و ایجاد هماهنگی یا تناقض
اگر بخواهیم برای طراحی لوگو در کرج به اصلی ترین موضوع دقت کنیم توجه به رنگ های ساختمان ها ، مغازه ها ، تابلو های شهری و بیلبورد های داخل شهر کرج است . این موضوع بسیار جالب است. اگر به شهری مثل هنک کنگ یا سئول یا شهرهای ایالات متحده سری بزنیم متوجه یم شویم تنوع رنگ در بافت شهری بسیار زیاد است. اما در شهری مثل کرج و حتی بیشتر شهرهای ایران یک طیف رنگ سفید، آجری، شیری و یا در برخی طوسی و نقره ای وجود دارد. پس با تکیه بر استفاده از رنگ سازمانی شرکت ها می توان در خصوص بازی با رنگ ها برنامه ریزی خاصی کرد. این استفاده از رنگ ها می تواند برای کسب و کار ها مفید باشد. البته در برخی رسانه ها مثل صدا و سیما و یا کاتالوگ ها و خدامت چاپی تنوع رنگ در همه جا وجود دارد.
خودروهای موجود در سطح شهر هم به آن صورت تنوع رنگی را ایجاد نکرده اند و شاید طیف رنگ سبز برای باغ ها و پارک های شهر کرج کمی تفاوت را شکل دهد. پس برای یک طراحی لوگو در کرج استفاده از رنگ های طیف گرم می تواند کارآمد باشد.
انتخاب برترین طراح لوگو در کرج یا برترین شرکت طراحی لوگو در کرج
در مقالات قبلی برای انتخاب و راههای انتخاب یک شرکت در کرج که بتواند انتظارات شما را در طراحی لوگو برآورده کند صحبت هایی کرده ایم و اگر بخواهید با این موضوع دقت بیشتری داشته باشید ما یکبار دیگر تیتروار به موضعات قابل بحث اشاره ای می کنیم:
- هدف خود از طراحی لوگو را شناسیایی کنید و بدانید برای چه چیزی و با چه رسالتی اقدام به دنبال طراح لوگو در کرج هستید.
- به دنبال ایده در رقبا در کرج و یا ساسر ایران بگردید و ببینید که آنها به چه شکل طراحی لوگو انجام داده اند. این کار باعث می شود کپی غیر عمد انجام ندهید .
- سبک مورد نظر خود را پیدا کنید این سبک همان علاقهمندی شماست
- در اینترنت ویا رساینه های مرتبط و یا با مشورت دوستان چند گزینه ها را انتخاب و اقدام به برگزاری جلسه کنید
- نیاز های خود را دقیقا شرح و منتظر نظرات طراحان و شرکت ها باشید
- نمونه کار و روزمه طراح و یا شرکت تبلیغاتی در کرج را با دقت برسی کنید
- ایده ها را بررسی کنید و به طراح خود اعتماد کنید.
- اقدام به عقد قرارداد کنید و بررسی کنید که زمان و تاریخ و هزینه های اجرا چقدر است.
- المان های شهری ،تاریخچه فرهنگی و سیاسی شهر کرج و استفاده از آن در طراحی لوگو
برای بیان این موضوع شاید تهران و شهرهای دیگر پیشنهاد بهتری با توجه به عدم داتشن المانی خاص در کرج باشد. یک نکته قابل تامل وجود دارد و آن این است هرکسی از شهر یاشهرستان خود به کرج مهاجرت کرده است و می خواهد کسب و کاری داشته باشد می تواند با الهام از المان شهری خود اقدام به طراحی لوگو در کرج داشته باشد. البته این موضوع اصلا برای کرج ها چیز غیر قابل تحملی نیست. ضمنا توجه و تاکید بر ارتباط لوگو با کسب و کار هم بسیار مهم تر از توجه به بافت کرج است.