تنظیم دوربین عکاسی در شب و نکات مهم آن

تنظیم دوربین عکاسی در شب و نکات مهم آن

عکاسی کردن در شرایط مختلف نیاز به داشتن مهارت های مخصوص به خود است. اگر شما به دنبال آن هستید که تبدیل به یک عکاس حرفه ای شوید باید بدانید که در هر شرایط نوری و آب و هوایی باید چه نوع تنظیماتی را برای دوربین خود اعمال کنید تا بتوانید بهترین تصاویر را خلق کنید. یکی از این موارد، عکاسی در شب است که در این مقاله سعی داریم نکات مهمی که در تنظیم دوربین عکاسی در شب احتیاج دارید را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

اگر قصد دارید تجربه ی عکاسی کردن در شب را کسب کنید بهتر است به این موارد دقت بفرمایید.

برای عکاسی در شب عریض عکاسی کنید.

برای این منظور باید دیافراگم را تا جایی که امکان دارد باز بگذارید. اگر لنز های شما پرایم با دیافراگم باز نیست ( مانند  mm 24 یا mm  ۳۶  با f/1.4) می توانید از f/4 هم استفاده کرده و نتیجه دلخواهتان را بگیرید. می توانید در طول روز هم با لنز خود عکاسی کنید تا وضوح تصاویری که با دیافراگم باز تهیه شده اند را ببینید.

ISO را  بالا ببرید.

مقدار ISO را بالا ببرید تا حساسیت دوربین نسبت به نور افزایش پیدا کند. در هنگام عکاسی در زیر نور مهتاب حداکثر به ایزو ۱۶۰۰ نیاز دارید، اما اگر محیط عکاسی شما کاملا تاریک است می توانید میزان ISO را تا ۳۲۰۰ بالا ببرید و این گونه ستاره هایی درخشان را در تصاویر خود ثبت کنید.

سرعت شاتر را تنظیم کنید.

اگر قصد دارید از حرکت ستاره ها عکاسی کنید باید سرعت شاتر حداکثر تا ۳۰ ثانیه باشد در غیر این صورت ممکن است حرکت ستاره ها شفافیت اندکی داشته باشند. می توانید با کمک شاتر سیمی/ بی سیم و یا با self timer (تایمر خودکار) از لرزش هایی که در هنگام فشردن دکمه شاتر ایجاد می شود، جلوگیری کنید.

به کنترل رنگ ها توجه کنید.

در صورتی که White Balance  یا تعادل رنگ سفید در حالت خودکار باشد، عکس هایی که در شب می گیرید به رنگ آبی خواهد بود بر خلاف چشم ما که آسمان را سیاه و تاریک می بیند. در صورتی که در فرمت Raw  عکاسی کنید، می توانید زمانی که در حال ویرایش عکس هستید این مشکل را از بین ببرید. اگر وایت بالانس را به صورت دستی تنظیم کرده و مقدار آن را گرم تر کنید یعنی به ۵۰۰۰ کلوین برسانید، در این صورت عکس های شما حالت طبیعی تری خواهند داشت.

دقت داشته باشید که وایت بالانس را بیش از این مقدار زیاد نکنید، زیرا به جای رنگ آبی، رنگ زرد و قهوه ای بیشتر خواهد شد که جلوه بدی به عکستان خواهد داد.

از سه پایه استفاده کنید.

با توجه به سرت شاتری که در عکاسی در شب نیاز است، بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا عکس هایتان تار نشوند.

نویز تصاویر را کاهش دهید.

نویز نقاطی هستند که باعث می شوند کیفیت عکس کاهش پیدا کند و شدت رنگ ها را کم می کند. با پیشرفت دوربین ها بهتر می توان نویز ها را کنترل کرد، اما به میزانی که ایزو افزایش می یابد، نویز های تصویر نیز افزایش خواهد یافت. در عکاسی از شب ناچارید از ایزو بالا استفاده کنید و این یعنی ایجاد نویز در عکس ها اما برای از بین بردن نویز ها می توانید از نرم افزارهای ویرایش عکس مانند Lightroom  یا Camera Raw  استفاده کنید.

نحوه عکاسی از ماه گرفتگی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

نکات مهم در عکاسی در شب

  • بهتر است برای ثبت تصاویر طبیعی و زیباتر، از چراغ ها و نورهای موجود در سطح خیابان دوری کنید.
  • بهتر است دوربینات را از حالت فوکوس خودکار بردارید و روی بی نهایت فوکوس کنید. بعد از عکاسی، می توانید عکستان را مشاهده کرده و میزان فوکوس آن را بررسی کنید.
  • از محکم بودن پایه دوربین باید مطمئن شوید زیرا وارد شدن کوچکترین لرزشی به دوربین، می توانید از شفافیت تصاویر شما بکاهد. پس سه پایه دوربین را در مکانی ثابت قرار دهید.
  • بهتر است از کاهش دهنده نویز خود دوربین استفاده نکنید، زیرا نور های سفیدی را ایجاد کرده و سرعت شاتر شما را دو برابر خواهد کرد. برای آن که نویز ها را از بین ببرید می توانید از نرم افزار های قدرتمند ویرایش مانند فتوشاپ استفاده کنید.
  • بهتر است زمانی که قصد دارید در شب عکاسی کنید، تمرکزتان را بر روی گرفتن عکس هایی با کیفیت کنید. شما برای گرفتن عکس هایی از آسمان شب مانند حرکت ستارگان و … باید برنامه ریزی کنید و از چند دقیقه قبل دوربین خود را آماده کنید در نتیجه باید زمان لازم را برای گرفتن عکس هایی با کیفیت و زیبا، اختصاص دهید.
  • شاید بتوان گفت که در بیشتر عکاسی ها، مهم نیست که شما چه دوربینی دارید. تنظیم نور، سوژه، قالب بندی و ترکیب بندی و … را به خوبی انجام دهید. یک لنز خوب می تواند به شما در ثبت تصاویر عالی کمک کند. دوربینی که قدرت ثبت تعداد زیادی فریم در هر ثانیه دارد به شما کمک می کند از سوژه های در حال حرکت عکاسی کنید.
  • برای عکاسی در شب دقیقا نمی توان گفت چه لنزی مناسب است اما عکاسانی که در شب و شرایط تاریک عکاسی می کنند اپتیک های سریع تر را انتخاب می کنند. این لنز ها نقطه فوکوس ثابت دارند و در مقایسه با لنز های زوم بیشترین عمق را دارند. این لنز ها نور بیشتری را جذب کرده در نتیجه برای عکاسی در شرایط کم نور و تاریک مناسب می باشند.

تفاوت دوربین های عکاسی مختلف

هر کدام ازدوربین های عکاسی ویژگی های مخصوص به خود را دارند که شما می توانید با توجه به نوع کار و حرفه ی خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید. دوربین های نیکون حساسیت  ISO و محدوده پویایی بسیار پیشرفته ای دارند. در مقابل، دوربین های کانن نمایش زنده بسیار عالی دارند که باعث می شود در شب بسیار خوب عکس برداری کنند و در نتیجه فوکوس در نور کم را راحت تر می کند. دوربین های سونی نیز تقریبا مانند دوربین های نیکون هستند یعنی ISO با کیفیت بالایی دارند و نمایش زنده خوبی را ایجاد می کنند. اما سیستم بدون آینه دوربین های سونی برای عکاسی در شب ضعف هایی دارند و همچنین عمر باتری این دوربین ها خیلی کوتاه است.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757