تاری حرکت (motion blur) چیست؟

تاری حرکت (motion blur) چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تمایل به ثبت تصاویر در حال حرکت داشته باشید اما نتیجه خیلی مورد پسندتان نشده باشد و یا این که سعی در گرفتن عکس هایی با سوژه های ثابت داشته و با حرکت کردن آن ها عکس های شما تار شده باشند. بهتر است بدانید که امروزه عکاسان برای ایجاد جلوه های بصری از تاری هدفمند استفاده می کنند و این گونه می توانند سوژه های در حال حرکت را در تصویری ساکن، ثبت کنند. خیلی از عکاسان از این روش برای گرفتن عکس های هنری استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی این تکنیک می پردازیم.

تاری حرکت

اگر در اثر حرکت سوژه بخشی از اجزاء تصویر تار شود، به این مسئله تاری حرکت می گویند. تاری حرکت در عکاسی نوعی جلوه بصری به عکس و تصویر می دهد و زمانی که شما قصد داشته باشید حرکت را به تصویر در بیاورید می توانید از این تکنیک استفاده کنید. برای عکاسی از سوژه هایی در طبیعت و سوژه های ورزشی می توانید از تکنیک تاری حرکت بهره ببرید.

برای گرفتن عکس های در حال حرکت به این نکات توجه کنید.

اگر می خواهید تصاویر و سوژه های در حال حرکت را ثبت کنید نمی توانید با تنظیم اتوماتیک دوربین به هدف خود دست یابید. سه نکته مهم برای استفاده از تکنیک تاری حرکت، سرعت شاتر، نور و ثبات دوربین است.

برای گرفتن تصویر از سوژه های در حال حرکت باید از قبل، صحنه عکاسی را درست بچینید و همه اجزاء تصویر را در جای مناسب خود قرار دهید. شما قرار است با به تصویر کشیدن سوژه ها، داستانی را به بیننده منتقل کنید پس به صحنه عکاسی خود توجه کنید.

سرعت شاتر

شاتر به قسمتی از لنز می گویند که با باز و بسته شدن باعث نمایان شدن تصویر می شود و سرعت شاتر یعنی زمان قرار گرفتن در معرض نور. برای ثبت تصاویر در حال حرکت باید سرعت شاتر خود را کم کنید. زیرا این تکنیک به زمان و نور دهی طولانی مدت نیاز دارد.

نور

به نور سوژه خود توجه داشته باشید. از آن جایی که برای استفاده از تاری حرکت، به سرعت شاتر پایین احتیاج دارید، نور زیادی به دوربین وارد خواهد شد به همین است که اکثر عکاسان برای استفاده از این تکنیک، شرایط کم نور مانند غروب یا سحر را انتخاب می کنند.

ثبات دوربین

برای عکس هایی با تاری حرکت، دوربین شما باید ثابت و بی حرکت باشد به همین دلیل بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا دقت کار شما بالاتر برود. در غیر این صورت با سرعت شاتر پایین، همه چیز در تصویر، تار به نظر خواهد رسید.

سرعت شاتر در عکاسی از تاری حرکت

اگر سرعت شاتر دوربین سریع باشد مثلا ۵۰۰/۱ ثانیه، نمی توانید تاری زیادی را ثبت کنید. در واقع باید گفت که هر چقدر سرعت شاتر بالا باشد نتیجه کار شما به نام حرکت منجمد خواهد بود یعنی نتیجه ای دقیقا بر عکس تاری حرکت. اگر می خواهید سرعت شاتر دوربین خود را کم کنید از دو روش می توانید استفاده کنید: یا به صورت دستی و یا از راه حالت اولویت شاتر. اگر حالت اولویت شاتر را انتخاب کنید، دوربین به صورت خودکار تنظیماتی را ایجاد می کند تا سرعت شاتر مورد نظر شما را اعمال کند. برای دست یابی به سرعت شاتر مناسب برای سوژه در حال حرکت خود باید آزمایش و امتحان کنید و با سرعت شاتر در سوژه های مختلف بازی کنید تا به صورت تجربی بفمید که از چه سرعت شاتری در این مواقع باید استفاده کنید.

عکاسی صنعتی برای کاتالوگ
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

ثبت تاری حرکت در نور زیاد

زمانی که در محیط پر نوری قرار دارید و قصد دارید تصاویری با تاری حرکت ثبت کنید می توانید میزان نوری را که به سنسور دوربین شما برخورد می کند را کنترل کنید. حال چگونه؟ با این سه روشی که در ادامه بیان می کنیم.

دیافراگم

دیافراگم یک دهانه در لنز دوربین است که قابلیت تنظیم دارد و نور را وارد دوربین می کند. با باز و بسته شدن دیافراگم می توانید میزان نوری که به دوربین وارد می شود را کم یا زیاد کنید. اگر از تنظیمات خودکار در این زمینه استفاده می کنید، با افزایش یا کاهش سرعت شاتر، دیافراگم دوربین نیز تغییر خواهد کرد. اما در غیر این صورت، باید هنگام تنظیم سرعت شاتر، دیافراگم را نیز تنظیم کنید.

ایزو

به حساسیت سنسور دوربین ایزو می گویند. ایزو با اعدادی بین ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ نمایش داده می شود. هر چقدر عدد ایزو بالاتر باشد حساسیت دوربین نسبت به نور بیشتر خواهد بود. برای گرفتن تصاویر در تاری حرکت در محیطی که نور زیادی دارد، باید مقدار ایزو پایین باشد تا در کنار سرعت شاتر بالا، بتوانید از نوردهی زیاد به دوربین جلوگیری کنید.

فیلتر

راه دیگری برای کنترل نور در محیط های خیلی روشن برای ثبت تاری حرکت، استفاده از فیلتر با چگالی خنثی ND می باشد. فیلتر های ND می توانند به طور مساوی همه طول موج های نور را کاهش داده و یا تغییر بدهند.

ثبت تاری حرکت با نرم افزار های ویرایش تصویر

شما می توانید علاوه بر ثبت تاری حرکتی با دوربین، با کمک نرم افزار های ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، تاری حرکتی را به عکس مورد نظر خود اضافه کنید. این کار را در نرم افزار فتوشاپ توضیح می دهیم.

  • ابتدا عکس مورد نظر خود را وارد فتوشاپ کنید.
  • با کمک Pen Tool قسمت هایی از تصویر خود را که قصد دارید تار شود، انتخاب کنید.
  • در قسمت منو که بالای صفحه قرار دارد به Filter سپس Blur و بعد به Motion Blur بروید.
  • می توانید زاویه و فاصله تاری را انتخاب کنید.
  • برای آن که تاری در حرکت را مشاهده کنید تغییرات لازم را ایجاد کنید.

تکنیک تاری حرکت می تواند صحنه های زیبایی را در حیات وحش، طبیعت، مسابقات ورزشی و … به تصویر دربیاورد. دیدن بارش باران، حرکت یک آهوی زیبا، حرکت ستارگان، حرکت یک دونده و … می تواند احساس خوبی را در مخاطب ایجاد کند. با استفاده از این تکنیک علاوه بر خلق آثار زیبا و هنری، می توان حس حرکت و جنب و جوش را در بیننده ایجاد کرد. عکاسی از سوژه های متحرک کار دشواری است اما با کسب دانش و تمرین زیاد می توانید در این کار خبره شوید. برای خلق این آثار زیبا در محیط های مختلف با سوژه های متفاوت عکاسی کنید زیرا هر موفقیت با کسب دانش و تمرین به دست می آید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757