تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

استفاده از نور در عکاسی برای گرفتن عکس های عالی اهمیت بسیار زیادی دارد و در واقع عکاسی بدون وجود نور معنایی ندارد همانطور که نوشتن بدون جوهر و قلم معنایی ندارد. عکاسان از دو روش، یکی نور طبیعی که توسط نور خورشید تأمین می شود و دیگری استفاده از تجهیزات نور پردازی مانند فلش و … برای گرفتن عکس های خود استفاده می کنند. حالت بصری در عکس به کمک نور پردازی ایجاد می شود که در کل دو نوع نورپردازی اصلی وجود دارد به نام نور سخت و نور نرم که در این مقاله به بررسی آن ها و تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی خواهیم پرداخت.

تعریف نور سخت و نور نرم

برای آن که بتوانید عکس های خوبی بگیرید باید با مفاهیم نورپردازی آشنا شوید. یکی از عوامل مهم در ایجاد خلاقیت در عکاسی، نور است. با استفاده از نور می توان احساسات مختلفی را به مخاطب القا کرد.

نور سخت چیست؟

نور سخت نوری است که اغلب روشن و به صورت متمرکز بوده و سایه های تندی را شکل می دهد یعنی لبه های سایه تیز و قابل تشخیص است و به این طریق توجه مخاطب را به قسمت خاصی از تصویر جلب می کند. در نور سخت گذر از نور به سایه خشن و مشخص است. برای درک بهتر نور سخت باید یک روز آفتابی را در نظر بگیرید که نور به صورت مستقیم به سوژه می تابد و سایه هایی قابل تشخیص و تند و تیز ایجاد می کند.

کاربرد نور سخت

باید با توجه به سوژه و هدفی که از عکاسی داریم نوع نور پردازی را انتخاب کنیم. نور سخت باعث ایجاد عمق و پیچیدگی در سوژه می شود. حس قوی درام از طبیعت با کنتراست بالای نور سخت حاصل می شود و سوژه ها را تند و تیز و خشن به نمایش می گذارد. با استفاده از نور سخت، سوژه قوی و جدی به نظر می رسد در نتیجه در فیلم های اکشن، درام و نوآر از نور سخت استفاده می شود.

 نحوه ایجاد نور سخت

نور سخت به وسیله یک نقطه نور واحد ایجاد می شود و نمایی با کنتراست بالا را برای شما به دست می آورد. برای این کار می توانید از فلاش دوربین استفاده کنید تا سایه هایی تند و سخت حاصل شود.

نور نرم چیست؟

نور نرم نوری است که لبه های سایه در آن تیز نبوده و پراکنده هستند. نور نرم به همه قسمت های سوژه می تابد در نتیجه کمترین سایه را در نور نرم شاهد خواهیم بود. در واقع نور نرم نوعی نور است که از چند سایه سخت تشکیل شده و دارای تعادل است. سوژه زمانی که در نور نرم غرق شود، بر روی آن سایه ای ایجاد نمی شود و یا خیلی ملایم ایجاد می شود به صورتی که انتقال از نور به سایه بسیار لطیف و نرم اتفاق می افتد. برای درک بهتر نور نرم می توانید یک روز ابری را در نظر بگیرید. ابر نور خورشید را به همه جا پخش می کند در نتیجه سایه های ایجاد شده تند و خشن نمی شوند.

چگونه از سه‌پایه استفاده کنیم
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

 کاربرد نور نرم

نور نرم تصاویر طبیعی تری را ایجاد می کند و حس صمیمانه و دوست داشتنی تری را به مخاطب انتقال می دهد. نور نرم حس بیشتری را به بیننده القا می کند و نیاز به روتوش کمتری نیز دارد، چین و چروک ها، آکنه ها را کمتر نشان می دهد در نتیجه از نور نرم برای عکاسی پرتره، عکاسی مد، عکاسی از غذا و عکاسی محیطی استفاده می شود

 نحوه ایجاد نور نرم

برای آن که نور نرم ایجاد کنید باید نوری را تنظیم کنید و از یک بازتابنده خارج کرده و یا به وسیله یک پانل انتشار شات کنید. در صورتی که تجهیزات مورد نیاز نور پردازی ندارید، می توانید از نور پنجره و نور طبیعی استفاده کنید به شرطی که خشن نبوده و به طور مستقیم به سوژه نتابد.

منابع مختلف نور در عکاسی

در عکاسی دو نوع منبع نور وجود دارد: طبیعی و مصنوعی.

منبع نور طبیعی خورشید و ماه است. منبع نور مصنوعی شمع، فلاش، لامپ تنگستن و … است. با توجه به سبک و نوع عکاسی از این منابع نور استفاده می شود.

انواع نور در عکاسی

از آن جایی که نور جایگاه ویژه ای در عکاسی دارد، به معرفی انواع نور در عکاسی می پردازیم.

نور بالا

در هنگام عکاسی نوری که بر شانه های شما می افتد نور بالا است. برای تصاویر با عمق میدان کم، این نور ضعیف است.

 نور جانبی

نور جانبی در اوایل صبح و نزدیک غروب ایجاد می شود. در این ساعات به دلیل آن که نور زاویه کمی دارد، می تواند تصاویری با سایه های زیبایی را خلق کند و به سوژه عمق بدهد و جلوه ای چشمگیر به آن می دهد. عکاسان بهترین ساعت عکاسی را در این زمان می دانند، زیرا ترکیبی از نور سخت و نور نرم در این زمان وجود دارد که باعث خلق آثار زیبایی می شود.

نور زمینه

برای این منظور، سوژه باید درست در مقابل طلوع و غروب خورشید قرار بگیرد. برای عکاسی پرتره از این نور می توان استفاده کرد. بهتر است نور زمینه مستقیما به لنز نتابد. می توانید از تنه درخت یا هر چیز دیگری استفاده کنید تا از تابش مستقیم نور به لنز جلوگیری کنید.

 نور پایین

نوری که از پایین به سوژه بتابد می تواند حس وحشت را به بیننده القا کند. برای فیلم هایی با ژانر وحشت می توان از این نور پردازی استفاده کرد.

سخن پایانی

در عکاسی عوامل مختلفی موثر است که یکی از آن ها کیفیت نور است. دانستن این موارد مهم، اهمیت زیادی دارد و نکته مهم تر این است که دانسته هایتان را باید لباس عمل پوشانید؛ یعنی اگر قصد دارید تبدیل به یک عکاس حرفه ای شوید، باید علاوه بر دانش و آگاهی، تمرین زیادی را در برنامه های خود بگنجانید.

شما برای عکاسی باید به هدف خود از عکاسی و نوع عکسی که می خواهید تهیه کنید توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع منبع نور را انتخاب کنید. توجه به ساعات مختلف روز، ابری یا آفتابی بودن، استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی و … برای کار شما امری ضروری می باشد.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757