چگونگی تاثیر رنگ در عکاسی

چگونگی تاثیر رنگ در عکاسی

در سطح فنی، رنگ می‌تواند پیچیده باشد؛ اما در سطح هنری، آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تصویر است، بر احساسات و علایق متفاوت از هر عنصر دیگر عکاسی تاثیر می‌گذارد. این مقاله مفاهیم رنگ و روابط رنگ، از جمله چگونگی استفاده از آن‌ها برای گرفتن بهترین عکس‌های ممکن را معرفی می‌کند.

رنگ گرم در مقابل رنگ‌های سرد

از لحاظ شناخت کلی دو نوع دسته اصلی رنگ وجود دارد،تاثیر رنگ گرم و تاثیر رنگ سرد. رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد هستند در حالی که رنگ‌های سرد شامل سبز، آبی و بنفش هستند. دو دسته از رنگ‌ها حالت خود را دارند، و به شما کمک می‌کند از خودتان بپرسید در چه زمانی در حال عکاسی از آن‌ها هستید اگر می‌خواهید که چگونه عکس‌های خود را بهینه کنید.

رنگ‌های گرم فعال‌تر هستند و از نظر احساسی حس بیشتریرا منتقل می کنند. آن‌ها با جلب توجه به طرف بیننده هجمو می برند. به طور کلی، رنگ‌های گرم کم‌تر از رنگ‌های سرد هستند، بنابراین تصویری که حتی یک بخش کوچک از گرما را داشته باشد می‌تواند برجسته باشد. این یکی از دلایلی است که چرا عکس‌ها در هنگام غروب و طلوع خورشید و همچنین رنگ‌های پاییزی به همان اندازه که هستند محبوب هستند.

رنگ‌های سرد، از طرف دیگر، آرام‌تر و ملایم‌تر هستند. آن‌ها در پس‌زمینه محو می‌شوند، به خصوص اگر یک رنگ گرم در همان نقطه ظاهر شود. به طور کلی، آن‌ها درجه توجه یکسانی را به عنوان یک رنگ گرم جذب نمی‌کنند، هر چند که قطعا چیز بدی نیست. رنگ‌های گرم می‌توانند برتری داشته باشند؛ رنگ‌های سرد به احتمال زیاد آرامش‌بخش و آرام به نظر می‌رسند. بسیاری از طبیعت از رنگ‌های سرد ساخته شده‌است، هر چند غروب و طلوع خورشید حتی می‌تواند یک چشم‌انداز آبی را طلایی کند.

تاثیر رنگ در عکاسی

قرمز

به عنوان یکی از قویترین رنگ‌ها در طبیعت به شمار می رود، رنگ قرمز برای عکاسان بسیار مهم است. با تداعی معانی تاریخی بین رنگ قرمز و احساسات شور و هیجان، تعجبی ندارد که این یک رنگ بسیار فعال است. همچنین می‌تواند برای برخی از تصاویر خیلی سخت باشد؛

نارنجی

در مقایسه با رنگ قرمز، نارنجی یکی از رایج‌ترین شکل در طبیعت است.این رنگ فقط در غروب وجود ندارد بلکه در بسیاری از دبگر نقاط طبیعت نمایان است. رنگ قهوه‌ای معمولا فقط یک رنگ تیره‌تر از نارنجی است و همیشه در طبیعت به نظر می‌رسد.

عکاسی از لوازم آرایشی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

زرد

زرد درخشان‌ترین رنگ در این طیف است، به خصوص وقتی که به خودی خود ظاهر می‌شود و نه ترکیبی با نارنجی یا سبز. با این حال، این رنگ ترکیبی است که بیشتر در دنیا می‌بینیم. حتی گیاه سبز روشن و غروب نارنجی روشن تقریبا همیشه یک جز زرد دارند.

سبز

هر چند آبی رایج‌ترین رنگ در طبیعت است، به لطف دریا و آسمان، سبز تنها چیزی است که ما با زندگی می‌شناسیم. سیستم‌های بصری ما سایه‌های بیشتری از سبز را نسبت به هر رنگ دیگری تشخیص می‌دهند. بنابراین، عکس‌های شما می‌توانند شامل سایه‌های سبز، سبز روشن، و تقریبا انواع مختلف آن باشند.

آبی

یکی از اولین افرادی که در مورد رابطه بین تاثیر رنگ‌ها و احساسات نوشت گوته بود، او در سال ۱۸۱۰ از رنگ‌ها انتخاب کرد که در آن او گفت “آبی” ما را به دنبال آن می‌کشد ” دیدگاه متداول امروز چندان متفاوت نیست. شاید این موردی است که در آن سنت هنری به واقعیت رسیده باشد، اما شاید چیزی برای آن وجود داشته باشد. هر چه باشد، رنگ آبی مستقیما با فاصله در دنیای واقعی مرتبط است.

بنفش

بنفش، شاید نادرترین رنگ برای دیدن در شکل خالص آن در طبیعت باشد، که معمولا تنها در غروب و یا غروب بسیار ویژه‌ای یافت می‌شود. اگر چه از لحاظ تاریخی مرتبط با سلطنت و ثروت، رنگ بنفش در عکاسی بسیاری از همان معانی ضمنی را به رنگ آبی می‌گیرد؛ در واقع، این رنگ عموما در دنیا به عنوان یک مخلوط با آبی، شکل می‌گیرد و یک رنگ بنفش – آبی را در آسمان و یا دریا شکل می‌دهد.

روابط بین رنگ ها

همانطور که چند بار در این مقاله ذکر شد، تفاوت بین رنگ‌های گرم و سرد یک موضوع مهم است. هنگامی که هر دو نوع به وضوح در یک عکس ظاهر می‌شوند، آن‌ها یک کنتراست رنگی قوی را شکل می‌دهند که می‌تواند نقطه کانونی منافع باشد و حتی می توان فوکوس بهتری را انجام داد.

در تئوری رنگ کلاسیک، هر رنگ سرد مکمل یک رنگ گرم است و بالعکس. قرمز و سبز مکمل آن هستند؛ بنابراین نارنجی و آبی و همچنین زرد و بنفش هستند.

تاثیر رنگ در عکاسی  یکی از عمیق‌ترین موضوعات عکاسی است، اما احساسات به قدری قوی است که ارزش تلاش برای فکر کردن در مورد خصوصیات خود را هر زمان که ممکن است، دارد. در عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی نیز رنگ ها نقش بسزایی در ایجاد یک تصویر با کیفیت دارند و حتی می تواند در طراحی کاتالوگ نیز بسیار تاثیر گذار باشند.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757