قانون متقابل در عکاسی (بخش دوم)

قانون متقابل در عکاسی (بخش دوم)

در مقاله قبل به بررسی و تعریف قانون متقابل پرداختیم و مثالی را در همین رابطه بررسی نمودیم. در ادامه نیز به برخی نکات در این خصوص می پردازیم.

فاصله کانونی موثر

اگر یک دوربین با سنسور کوچک‌تر از ۳۵mm در اختیار دارید (اغلب DSLR ها و دوربین‌های اقتصادی دارای سنسورهای کوچک‌تر هستند)، شما اول باید فاصله کانونی موثر را با ضرب کردن فاصله کانونی به وسیله عامل کراپ، محاسبه کنید. بنابراین اگر شما از یک لنز ۸۰-۴۰۰mm در یک دوربین نیکون DX با یک فاکتور  ۱٫۵x استفاده می‌کنید و شما در حال عکاسی در ۴۰۰mm عکاسی هستید، حداقل سرعت شاتر شما باید حداقل ۶۰۰ / ۱ ثانیه باشد (۴۰۰ x 1.5 = 600).

نکات برجسته

اگر چه معمولا ازقانون متقابل در عکاسی به عنوان “قانون دوطرفه” نیز یاد می‌شود، اما یک قاعده در بر عکس نیست – فقط راهنمایی برای حداقل سرعت شاتر برای جلوگیری از تاری ناشی از لرزش دوربین می باشد. در واقعیت، این که چگونه سرعت شاتر روی لرزش دوربین تاثیر می‌گذارد به تعدادی از متغیرهای مختلف بستگی دارد، از جمله:

کارایی روش نگه داشتن دست شما: اگر تکنیک حفظ دست ضعیف داشته باشید، قانون دوطرفه ممکن است برای شما کارساز نباشد و ممکن است لازم باشد از سرعت شاترهای سریع‌تر استفاده کنید. لوازم مورد نیاز به اندازه، وزن و حجم متفاوت هستند، بنابراین شما ممکن است نیاز داشته باشید که از تکنیک‌های تخصصی نگه داشتن دستی بسته به آنچه در حال عکاسی هستید، استفاده کنید.

رزولوشن دوربین:  چه ما آن را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، دوربین‌های دیجیتال در رزولوشن رو به افزایش هستند و همانطور که در مورد دوربین‌های وضوح بالا مانند نیکون D810 مشاهده کردیم، داشتن پیکسل بیشتری در یک فضای فیزیکی می‌تواند تاثیر شدیدی بر روی میزان بزرگنمایی ۱۰۰ % داشته باشد. دوربین‌های وضوح بالاتر عدم تحمل بیشتری نسبت به لرزش دوربین نسبت به همتایان خود نشان می‌دهند. بنابراین اگر شما با یک دوربین با رزولوشن بالا سر و کار دارید، ممکن است لازم باشد سرعت شاتر خود را به یک مقدار بالاتر از آنچه که قانون دوطرفه پیشنهاد می‌کند، افزایش دهید.

چند نکته و ایده‌ برای عکاسی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

کیفیت / وضوح لنز: شما ممکن است یک دوربین رزولوشن بالا داشته باشید، اما اگر با یک لنز با عملکرد بالا با وضوح زیاد مطابقت نداشته باشد، شما قادر به تسلیم تصاویر شارپ نخواهید بود، مهم نیست که سرعت شاتر چقدر سریع باشد.

اندازه و فاصله سوژه: عکاسی از یک پرنده کوچک از فاصله طولانی و تمایل به داشتن تمام جزییات پر که معمولا به سرعت شاترهای سریع‌تر توصیه می‌شود، به خصوص اگر سوژه باید در ۱۰۰ درصد زوم (سطح پیکسل)شارپ باشد.

استفاده از تصاویر شارپ و با کیفیت در طراحی کاتالوگ و حتی طراحی لوگو نیز می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

تثبیت‌کننده تصویر: یک عامل مهم است و باید به طور جداگانه توضیح داده شود .

اگر لنز شما یا دوربینتان با ثبات تصویر همراه باشد (همچنین “کاهش لرزش” یا “جبران لرزش”)، به این دلیل که به طور موثر دوربین را با حرکت دادن مولفه‌های داخلی یک لنز یا سنسور دوربین کاهش می‌دهد. از آنجا که اجرا و کارایی تثبیت تصویر به تعدادی از عوامل شامل تکنولوژی تولید کننده، لنز در مقابل تثبیت تصویر دوربین، استفاده موثر از تکنولوژی ثبات و عوامل دیگر بستگی دارد، تاثیر آن بسیار متفاوت از دوربین تا دوربین و لنز به لنز است. به عنوان مثال، نیکون و کانن هر دو از تثبیت لنز استفاده می‌کنند و معمولا بین ۲ تا ۴ بار پتانسیل جبران در لنزها را ادعا می‌کنند.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757