طراحی کاتالوگ دیجیتال

طراحی کاتالوگ دیجیتال

با توسعه ­ای که در فضای خرید و فروش دیجیتال صورت گرفته است. و با وجود تنوع بسیار محصولات، و خدمات، هدایت مشتریان به سمت یک محصول خاص، یکی از نیاز­های اساسی کارفرمایان است. به همین منظور تولیدگنندگان محصول و خدمات، از ابزارهای مختلفی چون طراحی کاتالوگ­ چاپی، طراحی کاتالوگ دیجیتال، لوگو، برچسب های تبلیغاتی و… برای آگاهی دادن به مخاطب، جذب مشتری و ایجاد احساس نیاز به محصول، در مشتری استفاده می­کنند.

کاتالوگ دیجیتالی چیست؟

طراحی کاتالوگ­ دیجیتال، طراحی یک رسانه تبلیغاتی الکترونیکی است، که به منظور بازاریابی محصولات، در فضاهای اینترنتی و دیجیتالی ایجاد می­گردد و با نام ­هایی چون کاتالوگ­ های اندرویدی و کاتالوگ­ های مجازی نیز شناخته می­شود.

برای طراحی کاتالوگ­ دیجیتالی، به طور کلی از دو روش استفاده می­شود. اول اینکه طراحی کاتالوگ دیجیتالی به شرکت­های تخصصی موجود در این حوزه واگذار می­گردد. و دوم اینکه با استفاده از نرم افزار­های موجود در این حوزه و با توجه ایده و خلاقیت شخصی و یا گروهی، طراحی می­گردد.

علاوه بر وجود کاتالوگ­های دیجیتال، نوع دیگری از کاتالوگ­­ ها نیز در تبلیغات مورد استفاده قرار می­ گیرد. و آن، کاتالوگ­ ها چاپی هستند. کاتالوگ چاپی،  نوعی ابزار تبلیغاتی کاغذی است؛ که با استفاده از عناصر گرافیکی و تصاویر مختلف، طراحی می ­شود. اما به سبب کاغذی بودن محصول نهایی، دارای مزیت­ های کمتر و مشکلات بیشتری به نسبت با  کاتالوگ دیجیتال می­باشد.

مزایای کاتالوگ دیجیتال نسبت به کاتالوگ چاپی

برای ایجاد یک تصویر کامل ­تر از کاتالوگ­ های دیجیتال و فهم بهتر چرایی استفاده از کاتالوگ­ های دیجیتال، در این بخش به مزایای کاتالوگ­ های دیجیتال در نسبت با کاتالوگ­ های چاپی می­پردازیم.

ارتباط عمیق­تر با مخاطب

کاتالوگ­ های دیجیتال با دارا بودن ظرفیت بالایی که در استفاده از رسانه ­های دیداری، شنیداری و نوشتاری دارند؛ ارتباط عمیق تری با مخاطب ایجاد میکنند. و علاوه بر آن تمرکز مخاطب را بر معرفی کالای شما بیشتر می­سازند.

برای فهم بهتر این مسأله، شرایطی را فرض کنید که به مطالعه یک صفحه کاغذی با عکس­ های بسیار جذاب، در میان یک جمع دوستانه اقدام نموده ­اید. در این شرایط در حالی که نگاه شما به کاغذ است، همینطور حواس شما به اتفاقات میهمانی شب گذشته در خانه دوستانتان است. به همین خاطر شما تمرکز کافی برای دریافت مطالب موجود در صفحه را ندارد. اما اگر صدای یک موسیقی جذاب و یا یک صدای بلند­تر از صدای دوستتان به همراه تصویر و متون زیبا پخش شود. چطور؟ آیا معادلات تمرکز حواس به سمت آن تغییر نخواهد کرد؟

کاتالوگ دیجیتال در معرفی محصول نقش آن محتوای تصویری، با متون و صداهای دل­ فریب را دارد. و هرچه که مخاطب بیشتر، خود و نیاز­هایش را در آن پیدا کند، ارتباط عمیق ­تری با آن برقرار می ­سازد.

دسترسی آسان

یرتری دیگر کاتالوگ های دیجیتال نسبت به کاتالوگ های چاپی در دسترس بودن آسان آن است. شما ممکن است به هر دلیلی مثل گم شدن کاتالوگ چاپی، پاره شدن کاتالوگ، مخدوش شدن کاتالوگ چاپی و هزاران دلیل به کاتالوگ چاپی دسترسی نداشته باشید. اما کاتالوگ دیجیتال دیگر این مشکلات را ندارد و شما به راحتی در هر زمان و مکانی می توانی به آن دسترسی داشته باشید.

کاهش هزینه­ ها

استفاده از کاتالوگ­ های دیجیتال، به سبب بی نیازی از خدمات چاپی، راهی موثر در کاهش هزینه تبلیغات محصول به شمار می ­آید. و شما را از هزینه­ های هنگفت چاپ و کاغذ آزاد می­سازد. در واقع در این روش آنچه که به عنوان ابزار تبلیغاتی شماست؛ تلفن­ های همراه، تبلت ­ها و رایانه است. که هزینه آن­ها بر عهده خود مشتری شما است.

تنها کاری که شما باید انجام دهید آن است که کاتالوگ خود را در دسترس مخاطب قرار دهید. و با استفاده از طراحی جذاب و منحصر به فرد استفاده از آن را، به خواست مخاطب تبدیل کنید.

قابلیت انتشار گسترده

همانطور که گفتیم فضای تبلیغات کاتالوگ­ها، فضای دیجیتال است. و ابزار انتشار آن­ها  تلفن­های همراه، و تبلت­ها و رایانه­ها می باشد، لذا شما می توانید به تعداد افرادی که از این محصولات استفاده مینمایند؛ مخاطب جذب نمایید.

جدایی از اینکه گسترس استفاده از این فناوری­ها و محصولات نیز، اگر به علاوه سیاست­های بازاریابی هدفمند در نظر گرفته شود؛ در طول زمان می تواند مساوی با گسترش تبلیغات شما گردد.

استفاده بیشتر از قابلیت­های رسانه ­های تصویری

کاتالوگ ­های دیجیتال با توجه به قابلیت­ هایی که در استفاده از رسانه­ های تصویری عکس، ویدیو و انیمیشن دارند، در نسبت با کاتالوگ­ های چاپی که تنها از عکس­ های دو بعدی بهره می­ گیرند موثر تر هستند. و به شما اجازه می­ دهند تا به استفاده از یک تصویر و یا ویدیو و انیمیشن متحرک، جهات مختلف کالای خود را نشان دهید.

نحوه عکاسی پشت زمینه سفید از محصول
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

این در حالی است که در کاتالوگ­ های چاپی، برای نمایش زوایای مختلف  یک محصول باید از چندین تصویر بهره ببرید. جدایی از اینکه محتوای بصری ارائه شده در کاتالوگ­های دیجیتال، برعکس کاتالوگ های چاپی ثابت نیستند. و درک عمیق­ تر و تعامل بیشتری برای مشتریان شما ایجاد می­ نمایند.

قابلیت معرفی محصولات بیشتر در کاتالوگ دیجیتال

وجود قابلیت­ های فوق در کاتالوگ­ های دیجیتال، یکی از عواملی است که می تواند، ایجاد کننده بستری مناسب برای ارائه بیشتر محصولات شما گردد. و در واقع با وجود امکانات موجود در کاتالوگ های دیجیتال، شما می توانید تمام محصولات خود را بدون نگرانی از ایجاد دافعه در مخاطب، معرفی نمایید.

البته در صورتی که استفاده از آن را، با طراحی­ های مناسب، معرفی درست، محصول باکیفیت و سیاسیت­ های بازاریابی مناسب همراه سازید.

مزایای کاتالوگ دیجیتال نسبت به کاتالوگ چاپی

عناصر مهم موجود درطراحی کاتالوگ دیجیتال

بر اساس آنچه که بیان شد باید توجه داشت که در طراحی کاتالوگ دیجیتال موفق، باید عناصر مختلفی را در نظر بگیرید. که در ادامه ما به ارائه برخی از آن­ها پرداخته ایم.

  • نام محصول
  • جنبه ­های بصری
  • توضیحات کوتاه
  • مشخصات محصول
  • اطلاعات تحویل و تخفیف­ ها
  • بیان مشخصات و اصل فنی
  • وجود پیوند­ها برای سهولت در دسترسی

نکات اساسی در طراحی کاتالوگ دیجیتال

حال اگر شما قصد طراحی کاتالوگ دیجیتال دارید و یا اگر مایلید که کاتالوگ دیجیتال طراحی شده از محصولتان را ارزیابی کنید. لازم است که به نکات ارائه شده در ذیل توجه داشته باشید. و بر اساس مولفه­ های موجود به ارزیابی محتوای خود بپردازید.

ارائه طراحی مخاطب محورانه از محصول

در ابتدا لازم است که کاتالوگ خود را از نظر مخاطب مورد بررسی قرار دهید. سوالاتی که شما باید در اینجا، به پاسخ آن برسید آن است که:

آیا محصول من به درستی در این کاتالوگ معرفی شده است؟

آیا جامعه هدف در طراحی محصول مورد توجه قرار گرفته؟

آیا مخاطبان محصول، نیاز خودشان را در این کاتالوگ می­یابند؟

آیا این کاتالوگ، قابلیت آن را دارد که محصول ما را به نیاز، و خواست مخاطب، تبدیل سازد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات شما باید به شناخت خوبی از جامعه هدف و محصول خود برسید. و تمام جنبه­ های بصری، شنیداری و نوشتاری کاتالوگ را، از دیدگاه و نظر مخاطب مورد بررسی قرار دهید. لذا اگر شما نیازمند به یک طراح کاتالوگ دیجیتال هستید؛ باید این موارد را برای او تفهیم نمایید.

آماده ­سازی عناصر مختلف طراحی به صورت جذاب

برای طراحی یک کاتالوگ در مرحله دوم باید عناصر مختلف موجود در طراحی کاتالوگ دیجیتال را به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت، آماده سازی نماید. در انجام این کار لازم است که تصاویری نوآورانه، خلاقانه و با کیفیت از محصول خود خلق کنید. محتواهای نوشتاری زیبا بیافرینید و عناصر شنیداری جذاب به وجود بیاورید.

همچنین باید به یک ایده نوآورانه، جذاب و منحصر به فرد برسید. و با ایجاد یک طراحی هدفمند، محصول خود را معرفی کنید. در انجام این کار لازم است:

  • رنگ ­ها را بشناسید و میان آن­ها تناسب(هارمونی) ایجاد کنید.
  • از استفاده از عناصر خسته کننده اجتناب کنید.
  • از عکس­ های با کیفیت و با وضوح بالا استفاده کنید.
  • از شلوغی و به هم ریختگی در ارائه محتوا خودداری کنید.

توجه ویژه به شروع مطالب

شروع یک مطلب تأثیر بسیار مهمی در جذب مخاطب دارد. و در واقع تنها زمانی است، که شما می توانید مخاطب را وادار به ادامه توجه به مطالب خود کنید. لذا برای یک شروع خوب، لازم است بهترین محصولات خود را در ابتدا معرفی کنید.

تأکید بر نکات ویژه

به نکات ویژه محصول خود مثل ویژگی­ های ممتاز محصول توجه نمایید. و نکات ویژه در فروش محصولات مثل وجود تخفیفات، محصولات تازه، تولید محدود و محصولات ویژه تأکید کنید.

این عناصر، در جذب مخاطب و فروش بیشتر بسیار موثر است. لذا در طراحی کاتالوگ دیجیتال باید مورد توجه ویژه طراح قرار گیرد. و با عناصر گرافیکی مناسب نمایش داده شود.

در پایان جدایی از اینکه  استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی نیاز جامعه امروز ما است؛ باید در راستای ایجاد سبک زندگی سالم­ تر و محیط زیستی بارور استفاده از کاتالوگ دیجیتال مورد بهره برداری قرار گیرد.

مصرف بیشتر کاغذ و استفاده از فرآورده ­های کاغذی، چه به صورت کاتالوگ یا هر چیز دیگری، مانع از تحقق این هدف برای آیندگان خواهد بود.

لذا به احترام زمین و برای جلوگیری از قطع درختان استفاده از کاتالوگ­های دیجیتال را جایگزین کاتالوگ های کاغذی کنیم.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757