راهنمای خرید لنز دوربین

راهنمای خرید لنز دوربین

یکی از مهم ترین قطعات در تجهیزات عکاسی، لنز دوربین است. لنزها انواع مختلفی دارند و همین مسئله است که انتخاب را برای عکاسان سخت می کند. برای هر هدف و هر سوژه و لوکیشنی لنز مخصوص خود را باید انتخاب کنید تا تصاویر با کیفیت و مناسب همان هدف را تهیه کنید، در نتیجه قبل از انتخاب لنز باید با انواع آن ها و کاربرد هر کدام از آن ها آشنا باشید تا بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. ما در این مقاله انواع مختلف لنز دوربین را بررسی می کنیم تا تا این مقاله بتواند راهنمای خرید لنز دوربین شما باشد.

لنز چیست؟

لنز ها قطعاتی از جنس شیشه هستند و به نحوی صیقل داده شده اند تا نور را بزرگنمایی کنند. لنز ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارا هستند. برای انتخاب لنز باید به نیاز خودتان توجه داشه باشید.

انواع لنز دوربین

اگر می خواهید از غذا، سازه و یا هر چیز دیگری عکس برداری کنید باید از لنز مناسب همان کار استفاده کنید پس باید تفاوت انواع لنز دوربین و فاصله کانونی مختلف را دانسته و مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید.

لنز های Prime

لنز های پرایم فاصله کانونی ثابتی دارند. علت مشهور شدن لنز های پرایم این است که در محدوده فاصله کانونی تصاویر با کیفیتی می گیرند و دیافراگم های گسترده ای ارائه می دهند. لنز های پرایم قطعات متحرک کمتری دارند در نتیجه نسبت به لنز های زوم یا بزرگنمایی، قیمت کمتری دارند. با این لنز شما بر روی یک فاصله کانونی متمرکز شده در نتیجه بهترین ترکیب ها را در همان محدوده می یابید. با این حال ممکن است برای فاصله های کانونی دیگر به لنز های مختلفی نیاز داشته باشید و این یعنی هزینه بیشتر.

لنز های Zoom

لنز های زوم یا بزرگنمایی ابزاری قدرتمند هستند که نیاز های متعدد شما را می توانند پاسخ بدهند. این لنز ها فاصله کانونی متعددی را پوشش می دهند در نتیجه می توانید در لوکیشن ها و سوژه های مختلفی از جمله مناظر و عکاسی از کوهستان، صحنه های ورزشی و … از لنز Zoom یا بزرگنمایی استفاده کنید یعنی می توانید از یک لنز برای عکاسی از هر چیزی استفاده کنید. بزرگترین مزیت این لنزها انعطاف پذیری آن ها است. توانایی این لنزها در بزرگنمایی باعث می شود نیازی به چندین لنز نداشته باشید. البته ممکن است تصاویری که با این لنزها گرفته می شود کیفیت تصاویر گرفته شده با لنز اصلی را نداشته باشند و همچنین دیافراگم آن ها به اندازه دیافراگم لنز پرایم نیست.

لنز های استاندارد

فاصله کانونی لنز های استاندارد میان برد است و معمولا بین ۳۵ و ۸۵ میلی متر می باشد. این نوع لنز ها از نظر زاویه دید تصاویر دقیقی همانند آن چه که چشم انسان می بیند، به ما ارائه می دهند. در نتیجه تصاویری که با این لنز ها گرفته می شود بسیار طبیعی تر از عکس هایی است که با سایر لنز ها گرفته شده است. لنز های استاندارد که به لنز های معمولی نیز معروف هستند، برای پروژه های مستند مانند عکس برداری از خیابان، عکاسی پرتره و مناطق گردشگری بسیار مناسب هستند. هر عکاس حرفه ای باید یک لنز استاندارد در تجهیزات خود داشته باشد.

 لنز های تله فوتو (Telephoto)

لنز های تله فوتو دارای فاصله کانونی طولانی هستند و شروع آن ها از ۸۵ میلی متر است و این امکان را به شما می دهد تا با بزرگنمایی بتوانید از سوژه ها در فاصله های دور نیز عکس برداری کنید. لنز های تله فوتو بزرگتر و سنگین تر از سایر لنز ها هستند. نحوه استفاده از لنز های تله فوتو به این گونه است در اکثر موارد نیازی به تجهیزات جانبی مانند سه پایه یا مونو پاد وجود ندارد؛ چون عمق میدان با فاصله کانونی متناسب است، این لنز ها صفحات کانونی باریکی را تولید می کنند و این مسئله باعث شده تا لنز های کوتاه تله فوتو یعنی از ۸۵ تا ۱۳۵ میلی متر، برای عکاسی پرتره بسیار مناسب باشند، چون پس زمینه در تصویر به صورت تار می افتد. همچنین این لنز ها قابلیت عکس برداری از فاصله نزدیک را نیز به شما می دهند. به همین دلیل است که لنز های تله فوتو در زمینه های عکاسی حیات وحش و عکاسی ورزشی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نرم افزارهای کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

لنز های واید انگل (Wide angle)

در این قسمت سعی می کنیم نکاتی برای استفاده از لنز های واید انگل بیان کنیم. لنز های واید انگل فاصله کانونی کوتاهی چیزی حدود ۱۴ تا ۳۵ میلی متر دارند. هر چقدر میدان دید گسترده تر باشد به شما این امکان را می دهد تا در یک نوردهی بیشتر صحنه را عکس برداری کنید. به دلیل همین ویژگی لنز های واید انگل است که در عکاسی از معماری و منظره بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی مهم دیگری که لنز های واید انگل دارند، توانایی ایجاد عمق میدان زیاد آن ها است. ویژگی منفی لنز های واید انگل این است که هر چقدر فاصله کانونی کم تر باشد امواج بیشتری در تصویر مشاهده خواهد شد و در صورتی که چنین اتفاقی افتاد باید بدانید که چگونه لنز دوربین را اصلاح کنید. باید با کمک برنامه های ویرایش عکس، این مورد را اصلاح کنید. پیشنهاد می کنیم برای آن که این مسئله را کاهش دهید از قرار دادن عناصر در کنار قاب خودداری کنید.

لنزهای Fish eye

لنز های Fish eye زاویه دید بسیار عالی و فاصله کانونی بین ۴ تا ۱۴ میلی متر دارند. این لنز ها بیشتر در عکاسی انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرند. کمترین فاصله کانونی تصاویر دایره مانند در نمای ۱۸۰ درجه می گیرد. این لنز شبیه چشم ماهی است. اگر می خواهید تصاویر خلاقانه بگیرید از این لنز استفاده کنید. باید گفت این لنز برای بیشتره  پروژه های عکاسی مناسب نمی باشد.

لنز های Macro   

لنز های ماکرو به دلیل ساختار منحصر بفردی که دارد این امکان را به شما می دهد تا از سوژه های نزدیک با جزئیات بالا، وضوح و کنتراست دقیق عکس برداری کنید. این نوع لنز ها سوژه ها را در اندازه واقعی (۱:۱) یا بزرگتر به نمایش می گذارد. در درجه اول از لنز های ماکرو برای تصویر برداری از طبیعت استفاده می شود اما در زمینه هنر های زیبا و سازه ها نیز کاربرد دارد.

لنز های ماکرو فاصله کانونی بین ۳۵ تا ۲۰۰ میلی متر دارند اما اکثر افراد ترجیح می دهند که لنز های تله فوتو با فاصله مناسب از سوژه ها باعث روشنایی در صحنه بشوند. لنز های ماکرو برای عکاسی از سوژه های دور مناسب نیستند یعنی فوکوس و تمرکز خوبی بر سوژه های دور ندارند.

لنز های Tilt-shift

لنز های Tilt-shift را می توان تغییر مکان داد تا نقاطی در صحنه که پنهان شده اند دستکاری شوند و این مسئله به کمک تغییر موقعیت نوری در رابطه با سنسور دوربین به دست می آید. از این لنز ها برای کاهش تاری تصویر، تغییر پرسپکتیو و افزایش قدرت فوکوس و تمرکز استفاده می شود. برای استفاده معمولی از این نوع لنز استفاده نمی شود بلکه برای عکاسی تخصصی مانند عکاسی معماری یا عکاسی هنر های زیبا مورد استفاده قرار می گیرند.

لنز های هنری

در زمینه کارهای هنری جزئیات اهمیت بسیار بالایی دارند به همین دلیل برای عکاسی از این موارد باید از لنزی استفاده بشود که بتواند ریزترین مسائل را با کیفیت خوب به نمایش بگذارد. لنز های هنری برای همین کار ساخته شده اند. یکی از لنز های هنری، لنز هنر سیگما نام دارد. گزینش استفاده از لنز هنری سیگما برای تهیه عکس هایی با رنگ هایی بسیار منحصر بفرد می باشد.

قبل از انتخاب لنز، به نوع کار، سوژه و لوکیشن عکاسی توجه داشته باشید و با در نظر گرفتن تمامی عوامل، لنز مناسب دوربین خود را انتخاب کنید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757