دمای رنگ در عکاسی چیست؟

دمای رنگ در عکاسی چیست؟

در هر تخصصی نیاز به دانستن اصطلاحات و تکنیک های آن وجود دارد. عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از نکات مهم در عکاسی دمای رنگ و تنظیم صحیح آن است. حتما شما نیز تا به حال تجربه داشته اید که بعد از عکاسی، رنگ تصویر شما متفاوت با سوژه است. رنگ های تصویر شما ممکن است گرم تر از سوژه باشد یعنی به رنگ نارنجی نزدیک باشد و یا سرد تر از سوژه باشد یعنی به رنگ آبی نزدیک باشد. این موارد به معنای آن است که دمای رنگ تصویر شما با سوژه متفاوت است. حال سوال این است که دمای رنگ در عکاسی چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

 دمای رنگ به چه معنا است؟

دمای رنگ، سایه یا رنگی است که منبع نوری متفاوتی دارد و باعث می شود طیف نور متفاوتی ایجاد شود.  همه انواع نور چه طبیعی و چه مصنوعی رنگ غالب دارند که یا به سمت قرمز متمایل است و یا به رنگ آبی. همین مسئله باعث می شود که رنگ سفید در تصویر خالص به نظر نرسد و به متمایل به رنگ قرمز و یا آبی باشد.

اندازه گیری دمای رنگ بر اساس درجه کلوین ( K) محاسبه می شود. هر چقدر این درجه کلوین کمتر باشد نور گرم تر و هر چقدر این میزان بیشتر باشد، نور سرد تر خواهد بود.

نور سفید حدود ۵۵۰۰ کلوین در نظر گرفته شده که برابر نور فلاش یا ساعت های مرکزی روز می باشد. نوری که دمایی بیشتر از ۵۵۰۰ کلوین داشته باشد، مایل به آبی خواهد بود و نور با دمایی کمتر از این میزان، به سمت رنگ قرمز متمایل می شود.

درجه چند نمونه از نورهای معمول عبارتند از:

  • نور یک کبریت: ۱۷۰۰ کلوین
  • نور شمع: ۱۸۵۰ کلوین
  • نور معمولی در روشنایی خانگی: ۲۷۰۰ تا ۳۳۰۰ کلوین
  • نور مهتاب: ۴۱۰۰ تا ۴۱۵۰ کلوین
  • نور روز و فلاش الکترونیکی: ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین
  • نور یک روز ابری: ۶۵۰۰ کلوین
  • رعد و برق: ۲۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کلوین

دمای رنگ در عکاسی را چگونه باید تنظیم کنیم؟

چشم انسان به گونه ای است که در هر شرایط نوری، نور و رنگ اجسام را به همان رنگی که دارند می بیند اما دوربین های دیجیتال این گونه نیستند. دوربین های دیجیتال با توجه به نور های مختلف محیط، رنگ اجسام را به طور متفاوت با اصل آن ها، تصویر برداری می کنند. البته نگران نباشید، زیرا در دوربین های دیجیتال می توان تراز سفیدی را تنظیم کرد و به کمک آن دمای رنگ محیط و سوژه را اصلاح کرد. تنظیم تراز سفیدی در دوربین های دیجیتال در قسمت White Balance  امکان پذیر است.

مفهوم White Balance یا تراز سفیدی چیست؟

با توجه به توضیحی که درباره دمای رنگ دادیم اکنون توضیح تراز سفیدی آسان خواهد بود. به کمک White Balance یا تراز سفیدی می توانید دمای رنگ در تصویر را به تعادل برسانید. در تصاویری که تراز سفیدی رعایت نشده، رنگ سفید متمایل به رنگ قرمز یا آبی خواهد بود اما بعد از تنظیم آن، رنگ سفید دقیقا سفید می شود.

حالت های پیش فرض وایت بالانس دوربین

شما می توانید برای اصلاح دمای رنگ محیط از حالت های پیش فرض وایت بالانس در دوربین خود استفاده کنید:

عکاسی صنعتی با موبایل
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

حالت خودکار: حالت خودکار از دقت بسیار پایینی برخوردار است و دوربین از راه سنسور خود نوری که در محیط وجود دارد را تفسیر خواهد کرد. این حالت برای نورهای خنثی خوب است اما در اتاقی با نور مصنوعی و یا در غروب خورشید، عکس های شما خیلی جالب نخواهند بود.

نور روز (خورشید): هنگامی که در فضای باز با تابش نور خورشید قرار دارید، این حالت برای عکاسی مفید می باشد.

سایه: مقداری از حالت ابری گرم تر است و باعث می شود رنگ نارنجی به تصویر اضافه بشود. برای عکاسی در مناطق سایه دار و طلوع و غروب آفتاب می تواند مفید باشد.

ابری: برای عکاسی در روزهای ابری یا سایه از این حالت استفاده کنید زیرا عکس ها را تا حدی از نور خورشید گرم تر می کند.

رشته ای یا تنگستن (لامپ): عکاسی با این حالت، تصاویر بسیار آبی به دست شما می دهد به همین دلیل فقط زمانی که از نور لامپ تنگستن استفاده می کنید، با این حالت عکاسی کنید.

فلورسنت: معمولا در دفاتر کار که از نور فلورسنت استفاده می شود و یا در زمان هایی که عکس های شما خیلی سبز به نظر می رسند، می توانید از این حالت پیش فرض استفاده کنید.

فلاش: زمانی که از فلاش داخلی دوربین استفاده می کنید، این حالت را فعال کنید.

PRE یا از پیش تعیین شده و سفارشی: این حالت برای یک نور خاص فعال می شود و معمولا از یک کارت سفید یا خاکستری استفاده می شود.

در کلوین: بعضی از دوربین ها قسمتی دارند به نام Select Color Temperature (K)  که با انتخاب این گزینه می توانید به صورت دستی مقدار کلوین را تغییر دهید. ( معمولا ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰)

بهتر است کار با حالت تنظیم دستی کلوین را نیز یاد بگیرید زیرا در برخی مواقع ممکن است دوست باشید صحنه ای را عکاسی کنید که خیلی سفید نباشد و گرم تر یا سرد تر از واقعیت باشد مثلا غروب آفتاب، که وجود رنگ گرم تر مانند نارنجی عکس شما را جذاب تر خواهد کرد.

البته شما می توانید در نرم افزار های ادیت عکس مانند فتوشاپ و لایت روم، وایت بالانس را تنظیم کرده و به سطح دلخواه خود برسانید.

آیا برای عکاسی وایت بالانس حتما باید رعایت شود؟

این که White Balance یا تراز سفیدی در عکاسی شما رعایت شود یا خیر، به کار و هدف شما بستگی دارد. اگر شما قصد دارید تصویر همانطوری باشد که در واقعیت است، باید وایت بالانس را رعایت کنید. تغییر دمای رنگ در تصویر می تواند احساسات متفاوتی را در بیننده ایجاد کند. طلوع و غروب آفتاب، آسمانی ابری و … هر کدام احساسات مخصوص به خود را دارند و با توجه به سلیقه و خواست شما از عکاسی، می توان درجه کلوین تصویر را تغییر داد.

 

یکی از پایه ای ترین مباحث در عکاسی، یادگیری انواع نور است و این مسئله ای نیست که به راحتی بتوان آن را کنار گذاشت. کاملا مشخص است که عکاسی بدون نور معنایی ندارد به همین دلیل اولین کاری که برای عکاسی باید انجام داد، انتخاب نور و زمان مناسب است. با آگاهی از نورهای مختلف می توانید بهترین تصاویر را تهیه کنید. قبل از آن باید به تنظیمات دوربین خود نیز سری بزنید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757