۵ اشتباه رایج در تنظیم دوربین عکاسی

۵ اشتباه رایج در تنظیم دوربین عکاسی

عکاسی کردن نیز مانند سایر کارها ممکن است در ابتدا به همراه اشتباهاتی انجام شود. اما هر کاری نیاز به کسب مهارت در کنار تمرین زیاد دارد. آگاهی از چند مورد اساسی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا به پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دست یابید و به همین دلیل است که در این جا سعی می کنیم به ۵ اشتباهی که در تنظیم دوربین عکاسی ممکن است رایج باشد بپردازیم تا شما دیگر این موارد را تکرار نکنید.

ISO را به اندازه کافی بالا نبرده اید.

هنگام کار کردن با دوربین های دیجیتالی اولیه زمانی که ISO را بالا می بردند نویز زیادی در تصاویر ایجاد می شد. به همین دلیل همیشه توصیه می کردند که ISO را بالا نبرید. اما در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی دیگر این قضیه، صحیح نمی باشد، زیرا دوربین های دیجیتالی جدید حتی در ISO های ۸۰۰، ۱۶۰۰، ۳۲۰۰ و ۶۴۰۰ می توانند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و بدون نویز را ثبت کنند. زمانی که دوربین ثابت است و بر روی سه پایه قرار دارد بهتر است ISO در پایین ترین حالت ممکن باشد اما در صورتی که سه پایه ندارید بهتر است ISO را تا جایی که راه دارد بالا ببرید.

در صورت کار با مد دستی، بهتر است ISO اتوماتیک دوربین را غیر فعال کنید تا مطابق با شرایطی که دارید تنظیمات لازم را ایجاد کرده و عکس های شارپ تری ثبت کنید.

از سرعت شاتر بسیار پایین استفاده کرده اید.

برای آن که لرزش دستی دوربین تا حد ممکن از بین برود بهتر است همیشه سرعت شاتر مقدار عددی یک بر روی فاصله کانونی لنز باشد. به عنوان مثال اگر با لنزی عکاسی می کنید که فاصله کانونی ۵۰ میلی متری دارد، بهتر است سرعت شاتر بر روی عدد یک پنجاهم ثانیه یا سریع تر باشد تا عکس هایی شارپ برای شما ثبت شود. زمانی که از لنز زوم استفاده می کنید این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، چون لنز زوم دارای فاصله کانونی ۳۰۰ میلی متر است که نیاز به سرعت شاتری در حد یک سیصدم ثانیه دارد تا تصویر به دست آمده شارپ باشد.

توجه

در زمان عکاسی از سوژه هایی که در حال حرکت هستند به سرعت شاتر بالاتری احتیاج دارید تا از آن ها در حالت ثابتی عکس برداری کند البته اگر نمی خواهید از حالت در حرکت آن ها عکس برداری کنید. به طور متوسط برای عکاسی واضح از سوژه های در حال حرکت نیاز به سرعت شاتر ۲۵۰/۱ ثانیه و بیشتر دارید.

از جبران نوردهی (+/-) یا مد نور دهی مناسب استفاده نمی کنید.

در هنگامی که از اولویت اپرچر یا شاتر استفاده می کنید بهتر است از جبران نوردهی کمک بگیرید مخصوصا در موقعیت هایی که نور غیر واقعی دارند. نور سنجی دوربین ابزاری خلاق نیست و تمایل دارد همه چیز تن خاکستری و خنثی داشته باشد اما استفاده از این تن به جز در مواردی که انتخاب عکاس است، می تواند کار را برای عکاس مشکل کند. در مواردی که قصد دارید همه رنگ ها طبیعی به نظر برسند باید این مشکل برطرف شود. در همین جا است که جبران نوردهی به کمک شما می آید. زمانی که در روز خیلی روشن و یا شب خیلی تاریک عکاسی می کنید ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

فیلمبرداری در کرج
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

انواع نور سنجی

به طور کلی سه نوع نورسنجی در عکاسی  وجود دارد: سنجش ماتریسی، سنجش با تمرکز روی میانه و سنجش نقطه ای. نورسنجی ماتریسی نوردهی را به تمام صفحه می رساند. نور سنجی با تمرکز روی میانه همانطور که از نامش پیدا است تنها به قسمت میانی صفحه نوردهی می کند. نور سنجی نقطه ای نیز فقط به قسمتی نوردهی می کنند که عکاس بر روی آن فوکوس کرده باشد. حالت متعادل، نورسنجی با تمرکز روی میانه است زیرا دو حالت دیگر خیلی وسیع و خیلی متمرکز می باشند.

نقطه فوکوس را به صورت صحیح انتخاب نمی کنید.

عکاسان زیادی هستند که انتخاب نقطه فوکوس را بر عهده دوربین خود می گذارند در صورتی که این کار اشتباهی است چون در بسیاری از مواقع ممکن است دوربین نقطه صحیح فوکوس را اشتباه تشخیص دهد و میزان شارپ بودن تصویر شما را کم کند. به همین دلیل شما باید خودتان نقطه فوکوس را انتخاب کنید و جلوی اینگونه اشتباهات را بگیرید. شما باید تشخیص دهید که در هر موقعیت عکاسی، بر روی چه نقطه ای فوکوس کنید مثلا در عکاسی پرتره نقطه فوکوس شما باید بر روی چشمان سوژه اتفاق بیفتد و گرنه تصویر به دست آمده، به میزان کافی شارپ نخواهد بود.

هنگام استفاده از سه پایه از تثبیت کننده تصویر استفاده می کنید.

زمانی که بدون داشتن سه پایه عکاسی می کنید، تثبیت کننده تصویر بر روی لنز یا دوربین شما می تواند تصاویر شارپ تری را برای شما ثبت کند و از تار شدن تصویر بکاهد اما هنگامی که از سه پایه استفاده می کنید و دوربین کاملا ثابت است، نباید از تثبیت کننده تصویر استفاده کنید زیرا لرزش های خفیفی را ایجاد می کند که موجب تاری و بی کیفیت شدن تصویر می شود پس در این مواقع، حتما تثبیت کننده های تصویر بر روی لنز یا دوربین را خاموش کنید.

برای تنظیم بهتر دوربین به این نکات توجه کنید.

  • بهتر است در هنگام عکاسی از فرمت RAW استفاده کنید زیرا در این فرمت تصاویر همانطوری که در واقعیت هستند ثبت می شوند به همین دلیل دست شما در تنظیمات بعدی باز خواهد بود.
  • طبق توضیحاتی که در بالا دادیم بهتر است دوربین را از حالت خودکار یا اتوماتیک خارج کنید و خودتان با توجه به شرایط و موقعیتی که سوژه در آن قرار گرفته است دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را تنظیم کنید و کنترل خلاقانه ای بر روی عکس های خود داشته باشید. البته حالت نیمه اتوماتیک بهترین حالت است.
  • برای آن که از حوادث احتمالی جلوگیری کرده باشید بهتر است از تصاویر خود نسخه دوم یا سوم تهیه کنید و در مکان های دیگری مانند هارد دیسک خارجی و یا سرویس ذخیره سازی ابری، ذخیره کنید. در این حالت اگر هارد دیسک اولیه شما خراب شود، همه تصاویر ثبت شده را از دست نخواهید داد.

توجه به نکات اصلی می تواند عکاسی شما را تا حد زیادی پیش ببرد. سایر نکات را در حین عکاسی و با کسب مهارت و دانش بیشتر فرا خواهید گرفت و روز به روز شاهد حرفه ای شدن خود خواهید بود.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757