انواع لنز دوربین

انواع لنز دوربین

پس از بررسی انواع دوربین عکاسی ، در این مقاله به بررسی انواع لنز دوربین می پردازیم.

لنز استوانه ای حاوی مجموعه‌ ای از عدسیها است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می کند و باعث می شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود. کیفیت عکس، بیشتر به لنز بستگی دارد تا دوربین.

عکاسان حرفه‌ای که در زمینه عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی فعالیت دارند معمولاً چندین لنز با فواصل کانونی متفاوت، که بسته به شرایط موضوع بر روی دوربین نصب می‌شود، استفاده می‌کنند. در دوربین‌ دیجیتال با هربار عوض کردن لنز، مقداری غبار وارد بدنه دوربین می‌شود و روی سنسور می‌نشیند. این مسئله در درازمدت کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد، بنابراین در تعویض لنز باید احتیاط کرد. همچنین هر لنزی را نمی‌توان به هر دوربینی وصل کرد، زیرا پایه‌های کنترلی لنز که برای برقراری ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین بکار می‌روند و همچنین محل اتصال فیزیکی لنز با دوربین، در دوربین‌ها و مدل‌های مختلف تفاوت دارند.

کاربرد انواع لنز دوربین

اهمیت انواع لنز دوربین به این دلیل است که پس از انجام مراحل مکانیکی اجزای داخل دوربین در پروسه ثبت عکس، این لنز است که تصویر را می سازد. لنزها از چندین عدسی تشکیل شده اند که پرتوهای نوری از این عدسی ها عبور کرده و به حسگر دوربین می رسند و عکس را تشکیل می دهند. برای شناخت انواع لنز ابتدا باید به درک درستی از فاصله کانونی برسیم. به فاصله میان مرکز نوری و حسگر دوربین زمانی که لنز بر روی دورترین فاصله دید متمرکز است فاصله کانونی می گویند. هرچه مقدار فاصله کانونی کوتاه تر باشد میدان دید گسترده تر و زوم بر روی سوِژه کمتر می شود و هر اندازه این پارامتر بلندتر باشد میدان دید کوچکتر و زوم بر روی سوژه نیز بیشتر می شود. در عکاسی صنعتی در کرج لنزها اهمیت ویژه ای دارند.

چگونه لنز دوربین را اصلاح کنید
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

انواع لنز

انواع لنز دوربین به دو دسته عمده تقسیم می شوند. لنزهای زوم و لنزهای فیکس . لنزهای زوم دارای عدسی های متفاوت و فاصله کانونی متغیر هستندو در لنزهای فیکس تعداد عدسی ها کمتر و فاصله کانونی کوتاه و ثابت است و به همین دلیل عکس ها با کیفت بهتری ثبت می شوند :

دسته بندی انواع لنز دوربین:

لنز نرمال یا استاندارد

لنز واید انگل

لنز تله فوتو

لنز زوم

لنزهای ماکرو

لنز چشم ماهی

عکاسان حرفه ای تبلیغات از لنزهای با کیفیت استفاده می کنند تا با خلق تصاویر زیبا و ماندگار در معرفی برند و محصول به بازار مهمترین نقش را ایفا کنند.

 

 

 

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757