چگونه لنز دوربین را تمیز کنیم؟

چگونه لنز دوربین را تمیز کنیم؟

عکاسان باید به تمیز نگه داشتن دوربین و اجزاء آن توجه ویژه داشته باشند و مدتی یکبار آن ها را تمیز کرده و گرد و غبار و آلودگی را از روی آن ها پاک کنند. البته تمیز کردن اجزاء دوربین مانند لنز دوربین کار آسانی نیست و نیاز به دقت کافی دارد، تا آسیبی به آن ها وارد نشود. اگر به فکر تمیز کردن لنز دوربین خود هستید نگران نباشید؛ زیرا با دانستن روش صحیح تمیز کردن آن، می توانید این کار را انجام داده و تأثیر تمیزی آن را بر کیفیت عکس ها متوجه شوید.

برای تمیز کردن لنز دوربین نترسید.

تمیز کردن لنز دوربین مانند تمیز کردن یک سطح شیشه ای است و به همان اندازه احتیاط باید کرد.

قدم اول

از یک دمنده هوا استفاده کنید. توجه داشته باشید که با دهان فوت نکنید، زیرا بخار و رطوبت بر روی لنز خواهد نشست. استفاده از هوای فشرده نیز راه حلی مناسبی نیست، زیرا هوای فشرده یا اسپری تمیز کننده دارای هیدروکربن مایع فشرده شده اند، که می تواند به اشیاء ظریفی مانند لنز دوربین آسیب وارد کند. دمنده هوای مناسبی را تهیه کنید و همیشه قبل از استفاده برای دستگاه مورد نظر، به طرف دیگری بدمید تا اگر ذراتی در آن وجود دارد، خارج شود. سپس دمنده هوا را به لنز نزدیک کنید، اما توجه داشته باشید به لنز دوربین برخورد نکند.

اگر قصد  رفتن به مسافرت و گرفتن عکس هایی از مناظر را دارید، یک دمنده هوای دستی با خود ببرید تا در صورت نیاز، از آن استفاده کنید.

قدم دوم

ممکن است بعد از آن که از دمنده هوا استفاده کردید، باز هم ذرات و غبار بر روی لنز وجود داشته باشند. در این مرحله باید به دنبال برس نرم بروید. بعد از تهیه برس مخصوص برای این کار که بیشتر از دم بز یا موی شتر ساخته شده اند، سعی کنید به سطح برس یعنی قسمتی که بر روی لنز کشیده می شود، دست نزنید زیرا ممکن است چربی دستتان باعث آلودگی برس شود. سپس خیلی آرام برس را بر روی لنز بکشید. اگر باز هم ذره ای بر روی لنز بود، چند بار جهت برس را تغییر دهید اما توجه داشته باشید که موهای برس را در یک جا مترکز نکنید.

قدم سوم

بهتر است تلاش خود را بکنید تا به دو روش قبل لنز دوربین شما تمیز شود، اما اگر پس از آن که مراحل قبل را انجام دادید، نتیجه نگرفتید و لنز دوربین به طور کامل تمیز نشد، باید به سراغ مواد شوینده و دستمال بروید. باید از شوینده هایی که مخصوص این کار هستند و دستمال های میکروفایبر برای این مرحله استفاده کنید. استفاده از دستمال های دیگر می تواند بر روی سطح لنز دوربین خش بیندازد. باید ماده شوینده را بر روی دستمال بپاشید و لنز را تمیز کنید به این صورت که از مرکز لنز به سمت خارج بروید. اگر لنز مرطوب شده بود از قسمت خشک دستمال به همان ترتیبی که گفتیم برای خشک کردن آن استفاده کنید. مراقب باشید تا رطوبتی بر روی لنز باقی نماند زیرا ممکن است لک بزند.

تاثیر ساخت انیمیشن در کرج بر فروش
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

توجه

بعد از پایان کار، از مچاله کردن دستمال خودداری کنید. باید آن را تا کرده و در کیسه ای تمیز نگهداری کنید. این دستمال ها را نباید با نرم کننده بشویید، زیرا نرم کننده ها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است بر روی سطح لنز خش ایجاد کند. از پاشیدن مواد شوینده زیاد بر روی دستمال خودداری کنید، زیرا ممکن است به داخل دوربین وارد شود و به آن آسیب وارد کند.

برای تمیز کردن لنز به این نکات توجه کنید.

  • بهتر است قبل از آن که لنز دوربین را تمیز کنید، مکان تمیز و عاری از آلودگی را برای این کار انتخاب کنید. محیط مرطوب می تواند برای این کار مناسب باشد، زیرا محیطی که اندکی رطوبت دارد، گرد و غبار کمی دارد چون رطوبت محیط، آن ذرات را به خود جذب می کند.
  • در حین تمیز کردن نیز دوربین را به سمت پایین نگه دارید تا گرد و غبار بیشتری بر روی آن قرار نگیرد.
  • پیوسته و در فواصل زمانی کم لنز دوربین را تمیز نکنید؛ زیرا ممکن است به لنز آسیب وارد کند. برای تعیین زمان تمیز کردن لنز باید به موارد زیر توجه کنید.

چگونه متوجه شویم لنز دوربین کثیف شده؟

همانطور که گفتیم تا نیاز نشده، لنز دوربین را تمیز نکنید، زیرا امکان دارد لنز دچار خش بشود. در ادامه چند راه را برای تشخیص تمیزی یا کثیف بودن لنز را به شما معرفی می کنیم.

  • اول آن که می توانید حلقه تنظیم فوکوس را تا آخر بچرخانید. برای این کار دوربین را بر روی حالت دستی قرار دهید، بعد حلقه تنظیم فوکوس را تا آخر بچرخانید. با این کار می توانید صفحه لنز را با وضوح بالادر صفحه نمایش مشاهده کنید و این گونه است که کثیفی ها به چشم می آیند.
  • راه دیگری برای تشخیص کثیف بودن لنز این است که یکبار از صفحه سفید و یکبار از صفحه سیاه ساده عکس بگیرید و جای دقیق لکه ها را مشاهده کنید.
  • راه دیگر برای تشخیص کثیفی لنز دوربین این است که حالت پخش تصویر دوربین را انتخاب کنید. بر روی تک تک تصاویر زوم کنید و خیلی دقیق آن ها را بررسی کنید. اگر تصاویر شما دارای لک و تاری باشد به معنی کثیف بودن لنز دوربین شما است و نیاز به تمیز کردن دارد.
  • در آخر می توانید خود لنز را بررسی کرده و از تمیز یا کثیف بودن آن مطمئن شوید.

چیکار کنیم لنز دوربین دوباره کثیف نشود؟

  • همیشه بعد از پایان کارتان با دوربین، درپوش لنز را بر روی آن قرار دهید تا از ورود گرد و غبار بر روی آن جلوگیری شود.
  • دوربین را در کیف مخصوص خود و یا کوله پوشتی نگهداری کنید و از قرار دادن آن در مکانی که پر از آلودگی و گرد و غبار است، خودداری کنید.
  • زمان جدا کردن لنز دوربین، باید مراقب باشید لنز به سایر لنز ها برخورد نکند و سریعا درپوش آن را بگذارید.

لنز دوربین بسیار گران است به همین دلیل باید در نگهداری آن کوشا باشید. همچنین می دانید که تمیز و سالم نگه داشتن لنز دوربین، تا چه اندازه بر کیفیت تصاویر تأثیر گذار است. مراقبت از دوربین مخصوصا لنز آن می تواند باعث افزایش طول عمر دوربین شده و شما را از صرف هزینه های اضافی معاف کند.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757