نحوه عکاسی پشت زمینه سفید از محصول

نحوه عکاسی پشت زمینه سفید از محصول

در حرفه عکاسی شاخه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها عکاسی از محصول است. در این زمینه محصولاتی که با پشت زمینه سفید عکاسی می شوند بسیار جذاب تر و زیبا تر از سایر عکس ها می باشند و برای تبلیغات و استفاده در مجلات، کاتالوگ ها و بروشور ها انتخابی مناسب می باشند. در این مقاله سعی داریم نکات مورد نیاز درباره نحوه عکاسی پشت زمینه سفید از محصول را در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 وسایل مورد نیاز در عکاسی پشت زمینه سفید

شاید در نگاه اول فکر می کنید که عکاسی از محصولات با پشت زمینه سفید کار بسیار ساده ای می باشد، در صورتی که مانند هر کار دیگری نیاز به کسب دانش و مهارت خود است و تکنیک های مخصوص به خود را دارد. این نوع عکاسی به وسایلی احتیاج دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سافت باکس:

سافت باکس یکی از ساده ترین گزینه ها برای تنظیم نور پس زمینه می باشند. علاوه بر این می توانید از حداقل دو عدد استروب استودیویی با تعدیل کننده یا فلش برای نور پردازی بهتر استفاده کنید. اگر تعداد استروب ها را به سه یا چهار عدد برسانید می توانید راحت تر عکاسی کنید.

پشت زمینه با رنگ سفید و یا روشن:

در بیشتر موارد اگر از پشت زمینه سفید استفاده کنید عکس های بهتری می توانید ثبت کنید اما اگر از پشت زمینه با رنگ های روشن نیز استفاده کنید مشکلی ندارد. برای آن که نقصی در کار شما ایجاد نشود توصیه می کنیم تا حد امکان از پشت زمینه سفید استفاده کنید.

فضای مناسب و کافی:

بهترین عکس ها در فضایی کافی و مناسب تهیه شده اند به همین دلیل شما باید بتوانید فضای مناسبی را بین سوژه و پشت زمینه ایجاد کنید. اگر این فضا را به درستی ایجاد کنید باعث می شود از پخش شدن نورهای پشت زمینه بر روی سوژه عکاسی جلوگیری شود. این فضای مناسب می تواند حدود ۳ تا ۴ متر از سوژه باشد. طبیعی است هر چقدر سوژه کوچکتر باشد این فاصله باید کمتر شود.

نور سنج:

در این روش شما باید نسبت های دقیقی ایجاد کنید تا نتیجه عکاسی شما همان چیزی شود که می خواستید به همین دلیل استفاده از نور سنج می تواند به شما کمک کند تا به نتیجه مطلوبتان برسید.

مراحل عکاسی با پشت زمینه سفید

این نحوه عکاسی مراحلی دارد که در صورت رعایت آن ها می توانید به راحتی به نتیجه دلخواهتان برسید.

دیافراگم مناسب را انتخاب کنید.

پس از آن که همه چیز را در سر جایش قرار دادید و نوردهی مناسب انجام شد، باید دیافراگم دوربین خود را تنظیم کنید. شما باید بتوانید با توجه به سوژه خود و نوع کاری که می خواهید انجام دهید، از دیافراگم مناسب استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید از استروب ها و پله های کم توان استفاده کنید باید دیافراگم بزرگتری را انتخاب کنید.

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در کرج
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

نورپردازی پس زمینه را تنظیم کنید.

برای آن که نورپردازی پس زمینه تنظیم شود می توانید از اصلاح کننده ها و تعدیل کننده های بزرگ و هدایت کننده مانند سافت باکس استفاده نمایید و با این کار از نشت نور اضافی در قسمت های مختلف موجود در پشت زمینه جلوگیری کنید. به کمک سافت باکس ها می توانید مطمئن شوید که نور از بالا تا پایین به صورت یکنواخت توزیع می شود.

نوردهی را بر اساس نورهای پشت زمینه تنظیم نمایید.

شما باید نورها را به گونه ای تنظیم نمایید که پشت زمینه به صورت کاملا سفید ثبت شود. به همین دلیل بهتر است پشت زمینه دو یا سه استاپ از سوژه روشن تر باشد.

سوژه را در مکان مناسبی قرار دهید.

بهتر است مکان سوژه را به صورت آزمایشی تشخیص دهید به این صورت که در قسمتی از پشت زمینه، سوژه را قرار دهید و به صورت آزمایشی از آن عکس بگیرید در این مرحله چراغ های پشت زمینه را باید روشن نگه دارید. در واقع شما در این تکنیک عکاسی سطح سفید و بازتابنده را روشن کرده اید و پشت زمینه شما به عنوان یک منبع نور عمل می کند. نور پشت زمینه به سوژه تابیده می شود به همین دلیل سوژه باید در مکانی قرار بگیرد که این نور اثری بر روی سوژه نداشته باشد.

به تراز سفیدی توجه داشته باشید.

شما باید خیلی دقیق تراز رنگی را تنظیم و متعادل کنید. برای تنظیم تعادل و تراز سفیدی ( White Balance) باید به قسمت تنظیمات دوربین خود مربوط به این مسئله مراجعه کنید.

عکاسی کنید.

اکنون به تمامی موارد مخصوصا نوردهی توجه کرده اید و همه موارد را رعایت کرده اید می توانید عکاسی را شروع کنید. در این تکنیک از عکاسی باید سوژه معلق به نظر برسد به همین دلیل نباید سایه ای وجود داشته باشد. البته این مسئله به سلیقه شما بستگی دارد شاید وجود اندکی سایه فکر بدی نباشد زیرا نبود سایه ممکن است این فکر را در ببینده ایجاد کند که تصویر با فتوشاپ برش داده شده است و بر روی صفحه سفید قرار داده شده است. همانطور که قبلا گفتیم در صورتی که عکستان خوب نبود اشکالات را بررسی کرده و دوباره عکس برداری کنید.

از فتوشاپ کمک بگیرید.

می توانید برای آن که عکس های جذاب تری داشته باشید، در آخر از فتوشاپ استفاده کنید. برای آن که مطمئن شوید پشت زمینه کاملا سفید است می توانید از ابزار Color Sampler استفاده کنید. قسمت های بالا و پایین تصویر را کاملا دقیق بررسی کنید.

شما می توانید میزان شارپ بودن تصویر را افزایش دهید و برای این منظور می توانید از قسمت Smart Sharpen  کمک بگیرید. ابتدا عکس را زوم ۱۰۰ درصد کرده و سپس از این قسمت می توانید وضوح تصویر را بالا ببرید. این گونه می توانید با نمایش جزئیات تصویر، عکسی جذاب تر داشته باشید.

برای موفقیت در هر کاری نیاز به تمرین و پشت کار است. با رعایت تمامی موارد گفته شده و تمرین، می توانید بهترین عکس های پشت زمینه سفید را از محصولات مورد نظرتان تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که پشت زمینه را بیش از حد نور دهی نکنید زیرا از رنگ سفید فراتر رفته و شروع به درخشیدن می کند. این مسئله باعث ایجاد هاله در اطراف سوژه می شود.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757