نحوه استفاده از خطوط در عکاسی

نحوه استفاده از خطوط در عکاسی

خطوط در عکاسی در بسیاری از سوژه ها ایجاد می‌شوند – گاهی خطوط هدایتگر که ترکیب‌بندی را هدایت می‌کنند، و دیگر موانع برای بخش‌بندی یک عکس. آن‌ها همچنین بر احساس و ساختار یک تصویر تاثیر می‌گذارند. در عکاسی صنعتی نیز استفاده از خطوط می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.

چگونه از خطوط در عکاسی برجسته در ترکیب‌بندی خود استفاده کنید

بارزترین اثر این خطوط این است که آن‌ها چشم بیننده را هدایت می‌کنند. آن‌ها از یک قسمت از عکس به عکس دیگر، اغلب از پیش‌زمینه گرفته تا پس‌زمینه اشاره می‌کنند. به همین دلیل است که احتمالا از “خطوط هدایتگر” قبل  از میان عکس عبور کرده و آن را به هم متصل می‌کند، شنیده‌اید.

برخی از معمول‌ترین خطوط، جاده‌ها، حصارها، رودخانه‌ها، دره‌های باریک، و غیره هستند. آن‌ها بطور فیزیکی از طریق فضا حرکت می‌کنند، نه تنها یک پیوند ترکیبی را از پیش‌زمینه به پس‌زمینه، بلکه ایجاد مسیر واقعی که شما برای رسیدن به آنجا در دنیای واقعی دنبال می‌کنید، ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که آن‌ها در ترکیب‌بندی بسیار قدرتمند هستند. آن‌ها به بیننده مسیری بسیار دقیق برای دنبال کردن از طریق یک تصویر می‌دهند.

زمانی که شما یک عکس را ترکیب‌بندی می‌کنید، چند راه برای استفاده از خطوط راهنما وجود دارد. اول، شما می‌توانید آن‌ها را سوژه اصلی عکس خود قرار دهید، فضای زیادی را اشغال کرده و سطوح بالایی از توجه را به خود جلب کنید. این کاراز موارد مهم عکاسی به شمار می روند.

عکاسی معماری
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

ساختار برای عکس

ترکیب‌بندی در عکاسی تماما در مورد ساختار است. شما عناصر یک تصویر را سازماندهی می‌کنید تا پیام خود را تا جایی که ممکن است به طور موثر انتقال دهید. خطوط در میان بهترین ابزار در جعبه شما قرار دارند تا این اتفاق بیفتد.

اگر یک جاده پیش‌زمینه و پس‌زمینه یک عکس را به هم وصل می‌کند، شما فقط یک ساختار ترکیبی ایجاد می‌کنید. اگر یک ابر سوژه شما را احاطه می‌کند و چشم بیننده را به مرکز یک تصویر هدایت می‌کند، این یک نتیجه – ساختاری برای ترکیب‌بندی شما است.

چگونه از خطوط در عکاسی به عنوان موانع استفاده کنیم

اگر با درستی برخورد نشود، می‌تواند بالا و پایین یک عکس را به روشی ناخوشایند تقسیم کند. به همین دلیل است که اغلب به دنبال افق‌های آرام، یا مواردی که در آن یک عنصر متفاوت بین آسمان و زمین می‌گذرد تا آن‌ها احساس ارتباط بیشتری (مثلا، رعد و برق، رنگین‌کمان، یا ابر)داشته باشند – و توجه داشته باشید که همه اینها، خودشان، می‌توانند خطوط پیشرو در نظر گرفته شوند).

 

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757