عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

زمانی که دروبین عکاسی اختراع شد سال های زیادی تنها انتخاب عکاسان ، فقط عکاسی صنعتی بود. در سال ۱۹۳۶ پس از اختراع دوربین های رنگی تحولی عظیمی در این صنعت رخ داد .اما با این حال عکاسی سیاه و سفید کاملا از بین نرفت و عکاسان حرفه ای همچنان از این نوع سبک استفاده می کردند. امروزه نیز عکاسان همچنان از عکاسی سیاه و سفید بصورت حرفه ای و مدرن استفاده میکنند. در صنعت تبلیغات نیز سبک عکاسی سیاه و سفید کاربردهای زیادی دارد و در معرفی محصولات استفاده می شود.

اما چرا با وجود دوربین های مجهز دیجیتال، عکاسی سیاه و سفید همچنان مورد استفاده قرار می گیرد؟ شاید دلیل مهم آن این باشد که وجود رنگ ها در عکس حواس بیننده را پرت می کند و عمق آن را درک نمی کند. در عکاسی سیاه و سفید عکاس می بایست با استفاده از یک لنز مناسب از نورپردازی و عمق تصویر یک عکس عالی را خلق کند.

دیدن محیط تک رنگ

مهمترین کلید موفقیت در عکاسی سیاه و سفید یادگیری دیدن جهان پیرامون به صورت تک رنگ است. اما باید بفهمیم که هم سوژه ها برای عکاسی سیاه و سفید مناسب نیستند. بعضی از عکس ها را می بایست بصورت رنگی تولید کنیم.

همانطور که در حال ارزیابی سوژه خود هستید، تصور کنید که آنجا بصورت سیاه و سفید است و هیچ رنگی وجود ندارد. با تمرین، دید شما خیلی دقیق خواهد شد.

بافت

فلز زنگ‌زده ، دیوار یک ساختمان قدیمی و یا چوب پوسیده را تصور کنید. هر چیز قدیمی به طور معمول بافت زیادی دارد، و بافت‌ها به رنگ سیاه و سفید هستند.

عکاسی 360 درجه از محصولات
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

بافت تحت‌تاثیر شرایط نوری قرار می‌گیرد. روشنایی نور در ساعات طلایی در نزدیک طلوع و غروب آفتاب باعث می شود که بافت برجسته تر شود. حتی نور ملایم روزهای ابری نیز می تواند همچین اثری را روی بافت بگذارد . شما می بایست از طریق تکنیک هایی مثل افزایش کنتراست مشکل را برطرف نمایید.

مقایسه کنتراست

چشمان ما عادت دارند که محیط را همیشه رنگی ببینند. وقتی رنگ ها سیاه و سفید می شوند سایه ها خاکستری می شوند و رنگ نور ها پررنگ تر می شوند تفاوت بین این سایه ها کنتراست نامیده می شود.

شکل و فرم

شکل و فرم دو عنصر دیداری بسیار مهم هستند. هر شی دارای شکل و فرم خاص خود است. شکل این است که سوژه چگونه به دو بعد نگاه می‌کند. فرم این است که سوژه چگونه به سه بعد نگاه می‌کند. عکس‌ها دو بعدی هستند، عکاسان نیز همانند نقاشان با چالش کشیدن اشیاه سه بعدی در یک شکل سه بعدی را دارند.

نورپردازی

واژه عکاسی از زبان یونانی باستان برای نقاشی با نور الهام گرفته شده ‌است. عکاسی نور است و کیفیت نورپردازی، کیفیت عکس را تعیین می‌کند.

سخن آخر

عکاسی سیاه و سفید به عکاس اجازه می‌دهد تا در تمام شرایط نوری عکس بگیرد. بهترین شرایط نورپردازی هنگامی است که آفتاب پایین قرار دارد.  اما شما می توانید در طول روز و حتی روزهای ابری که شرایط نوری برای عکاسی رنگی دشوار است عکس سیاه و سفید بگیرید.

 

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757