عمق میدان در عکاسی ماکرو

عمق میدان در عکاسی ماکرو

اصلی ترین ویژگی عکاسی ماکرو ، عکاسی از سوژه در فاصله نزدیک است. در حالیکه نزدیکی دوربین به سوژه منجر به ثبت یک تصویر منحصر به فرد می شود اما این نوع عکاسی نیز چالش های تکنیکی خاص خود را دارد.

یکی از بزرگترین چالش های موجود در این روش  برای عکاسان ماکرو دستیابی به فوکوس شارپ برای تمام عناصر مهم صحنه است. در واقع وجود عمق میدان در عکس بررسی می شود. از این روش در عکاسی صنعتی در کرج بارها استفاده می شود و محصولات را اینگونه عکاسی می کنند.

واژه ی عمق میدان به منطقه ای در جلو و یا پشت  نقطه ای از سوژه اشاره میکند که روی آن عمل فوکوس تنظیم شده است و فوکوسی شارپ ارائه میدهد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که کنترل عمق میدان نقش بسیار برجسته ای را در عکاسی ماکرو ایفا می کند.

چرا بسیاری از عناصر تصویر تار می شود؟ دلیل این کار به خاطر فوکوس ضعیف نیست این به خاطر تکنیک فوکوس ضعیف نیست. دقت به تصویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که فوکوس اصلی روی چشم  جیرجیرک متمرکز شده است و این انتخاب بسیار مناسبی برای عکاسی حتی از انسان نیز می باشد.  فقدان جزییات شارپ نتیجه ی عمق میدان ناکافیست و قسمت هایی که باید وضوح داشته باشند و با جزییات بیشتری نمایش داده شوند بسیار سطحی و تار هستند و جزییات شارپ را فقط در قسمت های جزیی و بی مورد تصویر می بینیم و از فوکوس روی سوژه اصلی خارج شده ایم.

نحوه عکاسی از ماه گرفتگی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

درک عمق میدان DOF

قبل از اینکه بخواهیم یک عمق میدان خوب را در عکس ثبت نماییم باید عواملی را که ممکن است در عکاسی ماکرو نگران کننده باشند را بشناسیم. عمق میدان به سه عامل اصلی بستگی دارد : اندازه دیافراگم ، فاصله کانونی و فاصله از سوژه.

وقتی هر کدام از این دو متغیر ثابت شوند دیافراگم کوچکتر باز می شود و منجر به عمق میدان بزرگتر می شود همچنین استفاده از فاصله کانونی بیشتر عمق میدان کمتری را پوشش می دهد و عکاسی از فواصل نزدیک به سوژه به معنی  یک عمق میدان کوچکتر است.

عکاسی ماکرو در درجه اول فقط به دو عامل اندازه دیافراگم و بزرگنمایی بستگی دارد .در هر مقدار دیافراگم ، نسبت بزرگنمایی بالاتر ، عمق میدان کوچکتر می شود. و این را توضیح می دهد که چرا عمق میدان در ماکرو بسیار سطحی و کم عمق است ; حقیقتا بزرگنمایی ها بسیار بزرگتر از هر نوع دیگری از عکاسی است.

وقتی عکاسان چنین عمق میدان سطحی را می بینند ناخوداگاه فکر میکنند که دیافراگم در حالت بسیار وایدی تنظیم شده است.

شما به عنوان یک عکاس مبتدی می بایست با تمرین و عکاسی زیاد توانایی خود را افزایش دهید. عکاسی ماکرو یکی از لذت بخشترین رشته های عکاسی به شمار می رود که می تواند حتی یک سرگرمی عالی برای شما باشد.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757