اشباع رنگ در عکاسی چیست؟

اشباع رنگ در عکاسی چیست؟

همه ما حتما به عکس هایی برخوردیم که مصنوعی به نظر می رسند این به خاطر ان است که تصویر بیش از اندازه اشباع شده اند و چون در طبیعت دیدن رنگ های خالص بسیار کم اتفاق می افتد، تصاویری که خیلی اشباع شده اند مصنوعی و غیر طبیعی به نظر می رسند. اگر در زمینه عکاسی فعالیت می کنید حتما با این اصطلاح اشباع رنگ برخورد داشته اید. در این مقاله سعی می کنیم به این مسئله بپردازیم. باید بدانید که موارد مختلفی هستند که بر اشباع رنگ موثر هستند. برای فهمیدن این نکات با ما همراه باشید.

تعریف اشباع رنگ در عکاسی

به خلوص یک رنگ در عکاسی، اشباع رنگ می گویند. هر چقدر اشباع رنگ زیادتر باشد، خلوص رنگ بیشتر خواهد بود. اشباع رنگ مسئله بسیار مهمی در عکاسی محسوب می شود و شاید بتوان اهمیت آن را در حد کنتراست در نظر گرفت. رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در انتقال مفاهیم مورد نظر عکاس دارند.

هر رنگی که می بینیم از ۰ تا ۲۵۵ به یک مقدار انتگرالی تبدیل می شود که به سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز مربوط می شود. برای آن که رنگ قرمزی خالص باشد، باید مقدار RGB در فرم دیجیتالی (۲۵۵، ۰، ۰) باشد اما رنگ آبی خالص (۰، ۰، ۲۵۵) می باشد. چون این رنگ ها اصلی هستند و با رنگ دیگری ترکیب نشده اند و حداکثر مقدار RGB رنگ را دارند در اصطلاح می گوییم در حداکثر اشباع قرار دارند.

برداشت ما از رنگ ها چگونه است؟

تصاویری که بیش از حد اشباع شده باشند مصنوعی و غیر طبیعی به نظر می آیند. این مسئله به خاطر آن است که رنگ خالص در طبیعت بسیار کم وجود دارد. نور محیط باعث می شود رنگ ها غیر اشباع شوند. مثلا اگر کارت آبی خالص داشته باشیم و طول موج مربوط به نور را به آن بتابیم، به صورت آبی اشباع دیده می شود و اگر نور کامپوزیت سفید را بر روی همان کارت آبی بتابیم، اشباع آن کمتر دیده می شود.

به همین دلیل باید گفت اشباع به رنگ سوژه و طول موج نور فرعی بستگی دارد و چون در طبیعت بسیار کم اتفاق می افتد که رنگ های کاملا اشباع شده ببینیم، در صورت مشاهده تصویری با رنگ های بیش از حد اشباع شده، حس غیر طبیعی بودن سوژه به ما القا می شود. حتی می توان گفت میزان اشباع در یک سوژه به صورت یکنواخت نمی باشد ممکن است قسمت هایی از تصویر اشباع نشده باشند و قسمت های دیگر آن، بیش از حد اشباع شده باشند.

تأثیر تناژ رنگ در میزان اشباع رنگ چقدر است؟

تصاویر سفید و سیاه اشباع ندارند و اگر رنگ خاکستری را به تصویر اضافه کنیم، از اشباع رنگ در آن کاسته می شود. با استفاده از رنگ خاکستری می توان درصد خلوص و اشباع رنگ ها را کاهش داد. رنگ های میانه میزان اشباع بیشتری نسبت به رنگ های هایلایت و سایه و تیره دارند.

با استفاده از رنگ سفید نیز می توان اشباع را کم یا زیاد کرد. زمانی که رنگ تصویر را گرم تر می کنید یعنی تن زرد، نارنجی و قرمز به تصویر می افزایید و زمانی که تصویر را سرد می کنید تن آبی به آن اضافه می کنید. وقتی که تصاویر را گرم تر می کنید می توانید قرمزی را در هیستوگرام خود مشاهده کنید که به سمت راست در حرکت است و در تصاویر خنک و سرد قرمزی به سمت چپ حرکت می کند. با توجه به جهتی که لغزنده دما تغییر می کند، رنگ نارنجی یا آبی بیش از حد اشباع خواهد شد.

دوربین مناسب برای عکاسی صنعتی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

رنگ ها در بیننده چه تأثیری دارند؟

با استفاده از تغییر میزان اشباع رنگ در تصاویر، می توان احساسات متفاوتی را در بیننده ایجاد کرد به عنوان مثال عکاسان برای گرفتن تصاویر پر انرژی و القای حس شادابی به بیننده، تصاویر را اشباع می کنند.

چگونه می توانیم میزیان اشباع یا saturation رنگ را تغییر بدهیم؟

 با استفاده از تنظیمات دوربین

دوربین های مختلف ممکن است تنظیمات متفاوتی داشته باشند. برای تغییر اشباع در دوربین کنون می توانید به قسمت  Canon’s Pictur Style بروید؛ و در دوربین نیکون وارد تنظیمات کنترل تصویر بشوید و تغییرات مد نظرتان را اعمال کنید. در این قسمت می توانید حالت های مختلف تصویر مانند Vivid, Auto, Portrait, Landscape, Monochrome و … را مشاهده کنید. با انتخاب هر کدام از این حالت ها، می توانید پیش فرض دوربین را تغییر دهید. همچنین می توانید hue, Saturation, Contrast, Brightness, Clarity, Sharpness رنگ و قسمت های دیگر را تغییر دهید.

با استفاده از فیلتر های لنز

شما می توانید به کمک فیلتر های لنز خاص مانند فیلتر های قطبی، میزان اشباع را تغییر دهید. با این فیلتر ها مه را می توان از روی تصویر حذف کرد و میزان اشباع تصویر را افزایش داد و آن را زنده تر کرد.

در زمان ویرایش تصویر

بعد از تولید، لغزنده های اشباع شدت رنگ ها را تغییر داده و آن را افزایش یا کاهش می دهند. به این صورت می توانید بعد از عکس گرفتن، میزان اشباع تصویر را تغییر دهید و به حد دلخواه خود برسانید. در Adobe Lightroom تغییر اشباع رنگ در قسمت Presence اتفاق می افتد. علاوه بر این می توانید میزان اشباع هر رنگ را در زیر پنل HSL تغییر دهید و رنگ های مورد نظرتان را قوی یا ضعیف کنید.

چرخ رنگ و اشباع رنگ

برای آن که اشباع رنگ را به خوبی تغییر داده و در جای مناسب خود به کار ببرید باید رنگ ها را به خوبی بشناسید و درباره نظریه رنگ اطلاع داشته باشید. در نظریه رنگ ها به توضیح جلوه های بصری رنگ ها پرداخته می شود. با دانستن این مطالب می توانید رنگ ها را در ساختار منطقی خود به کار ببرید. یکی از موارد مهم در نظریه رنگ، چرخه رنگ است که ارتباط رنگ ها با یکدیگر را برای ما روشن می سازد. در این جا می توانید رنگ های مکمل، رنگ های تک رنگ، رنگ های مشابه و … را شناسایی کنید. به عنوان مثال قوی ترین تضاد ها مربوط به رنگ های مکمل است که ترکیبات پر انرژی را به دست می دهد. این جفت سازی در اشباع بیش از حد آن ها مورد توجه اند.

استفاده از اشباع رنگ در تصاویر

قبل از عکاسی بهتر است توجه داشته باشید که برای چه منظور می خواهید عکاسی کنید و طبق آن باید به موارد اساسی در زمینه تنظیمات تصویر بپردازید. به عنوان مثال اگر قصد دارید حس شادی و شور و نشاط را در مخاطب ایجاد کنید باید اشباع رنگ تصویر را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید اشباع بیش از حد رنگ ها می تواند بیننده را خسته کند پس در این کار زیاده روی نکنید.

اگر می خواهید حس مینیمالیستی و احساس مات و مبهمی را به بیننده القا کنید از اشباع رنگ تصویر بکاهید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757