هیچ ژانری از عکاسی نمیتواند دنیای شگفت انگیز ذره بینی و ریز اطراف ما را مانند عکاسی ماکرو به چشم ما بیاورد. البته این ژانر خود تکنیکها و ریزه کاری های خود را دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد حتی حرفه ای ترین عکاسها نمیتوانند از این نکات چشم پوشی کنند.برای اینکه یتوانیم به دنیای کوچک مورد نظر سفر کنیم چند نکته هست که باید در نظر داشته باشیم.در واقع عکاسی ماکرو با دیگر سبک های عکاسی از نظر قوانین پایه و اولیه تفاوتی ندارد .
امروزه عکاسی ماکرو اصطلاحی است که فقط شامل ثبت های یک به یک نمی باشد بلکه شامل همه ثبتهای کلوزآپ نیز می گردد. شما نیازی ندارید برای این سبک از عکاسی پول زیادی خرج کنید تا نتایج خوبی بگیرید بلکه راههای متفاوتی وجود دارند که با هزینه کمتر بتوانید به سوژه خود نزدیکتر شده و عکسهای ماکروی قابل قبولی ثبت کنید.
در دنیای مینیاتوری ماکرو نکته مهم ثبت کردن جزئیات است.بزرگنمایی سوژه باید اولین هدف شما باشد.
عوامل مهم در عکاسی ماکرو
لنز
تنوع در لنزهایی که برای عکاسی ماکرو مناسب هستند بسیار زیاد است، برای مثال میتوانید لنزهای معمولی را با اکستنشن تیوبز ترکیب کنید که این کار اجازهی بزرگنمایی بیشتر به شما میدهد. یا حتی بهتر از آن میتوانید یک لنز نرمال را که با اکستنشن تیوبز ترکیب شده است معکوس کنید که باز هم باعث بزرگنمایی بیشتری میشود؛ با این حال راحتترین و بهترین گزینه، داشتن یک لنز مخصوص عکسبرداری ماکرو است.
مکان و آبوهوا
برخی از سوژههای قابل توجه برای عکاسی با لنز ماکرو، حشرات و کفشدوزکها هستند. البته گیاهان مختلف و گلها نیز جالب هستند و اغلب میتوانند تصاویر انتزاعی جالبی ایجاد کنند. تجربه ثابت کرده است بهترین محل برای عکاسان ماکرو، مکانهایی با گلها و گیاهان فراوان است.
فلاش
اگر شما از سوژههای بسیار کوچک مانند حشرات عکس میگیرید سطح کانونی بهاندازهی چندین میلیمتر تنگتر خواهد شد؛ بنابراین باید دیافراگم را روی F16 تنظیم کنید تا بخش بیشتری از حشره را در فوکوس داشته باشید. به علت دیافراگم کوچک و اهمیت سرعت شاتر بالاتر (به دلیل لرزش لنز و سوژه) استفاده از فلاش ضروری است.
دیفیوزر
اگر از فلاش برای عکاسی ماکرو استفاده میکنید، به شدت توصیه میشود از یک دیفیوزر نیز استفاده کنید. دیفیوزر یک شیء سفید و شفاف است که میتوانید بین سوژهی خود و فلاش قرار دهید.
هنگام عکاسی ماکرو، کوچکترین لرزشهای دست برای خراب کردن عکس کافی است. تصور کنید با این لرزش دست میخواهید از حشرهای روی یک گیاه، آنهم در حال وزش باد عکس بگیرید. این موضوع عکاسی را برای شما بسیار دشوار میکند.
فوکوس
اول از همه قید فوکوس خودکار را بزنید. فوکوس خودکار در اکثر لنزهای ماکرو به اندازهای سریع نیست که بتواند از پس لرزشهایی که در اثر بزرگنمایی با نسبت ۱:۱ ایجاد میشوند برآید. بهتر است از همان ابتدا فوکوس خودکار را کنار بگذارید و در عوض فوکوس بهصورت دستی را یاد بگیرید.
سطح کانونی
همانطور که قبلا اشاره شد، فوکوس از فاصلهی نزدیک به معنای سطح کانونی باریک است. بهترین عکسهای ماکرو زمانی گرفته میشوند که از فاصلهی کانونی باریک به طرز هوشمندانهای بهره ببرید، بنابراین سعی کنید از سوژههای مسطح استفاده کنید و آنها را در سطح کانونی قرار دهید.
زاویهها
یک اشتباه رایج در میان عکاسان تازهکار این است که در همان نقطهای که ایستادهاند از حشرات و گلها عکس میگیرند. این کار باعث میشود عکسها تکراری و خستهکننده به نظر برسند.
بزرگنمایی
در عکاسی ماکرو همیشه به دنبال حداکثر بزرگنمایی نباشید. این یک تصور اشتباه است که هرچه حشره در قاب تصویر بزرگتر باشد عکس جالبتر خواهد بود