انواع دوربین عکاسی

انواع دوربین عکاسی

انواع دوربین عکاسی چیست؟ و چگونه به وجود امد؟ اصولا دوربین های عکاسی همانند چشم انسان عمل می کنند و نوری که از صحنه مقابل آنها به داخل لنز و سپس به دوربین وارد می شود طی فرایندی به تصویر تبدیل می گردد.
قبل از اختراع دوربین های عکاسی دیجیتال، عموما دوربین های عکاسی با استفاده از فیلم های نگاتیو(منفی) که به نور حساس بودند تصاویر را ثبت می کردند. طرز کار این دوربین ها که به دوربین های آنالوگ مشهورند، به این صورت بود که پس از ورود نور به داخل دوربین و برخورد با سطح فیلم، تصویر اولیه بصورت نگاتیو بر سطح فیلم ثبت می شد.
بعدا فیلم از داخل دوربین خارج می گشت و در لابراتوارهای عکاسی چاپ چاپ می شد. سپس از روی فیلم نگاتیو(منفی) بر روی کاغذهای حساس به نور، تصویر پزتیو (مثبت) چاپ می شد و به این ترتیب عکس گرفته شده توسط دوربین قابلیت استفاده پیدا می کرد.

با اختراع سیستم های ثبت تصاویر دیجیتال، دوربین های عکاسی دیجیتال  پا به عرصه گذاشتند و به سرعت در سطح جهان گسترش یافتند. در دوربین های عکاسی دیجیتال هنگام گرفتن عکس به جای فیلم عکاسی از صفحات حساس به نور یا سنسور استفاده می شود و تصویر ثبت شده از این طریق به صورت فایل دیجیتال در حافظه دوربین ذخیره می گردد.تصاویر دیجیتال تولید شده علاوه بر نمایش در نمایشگرهای مختلف قابلیت چاپ را نیز دارا می باشند.

نحوه رسیدن نور از سوژه به داخل دوربین و ثبت آن بر روی فیلم یا سنسور اصولا در دوربین های آنالوگ و دیجیتال مشابه است. به عبارت دیگر اصول اپتیکی ثبت تصویر در دوربین های عکاسی دیجیتال مشابه دوربین های فیلمی قدیمی است و ساختار اپتیکی متشکل از لنز، دیافراگم و شاتر نیز به طور عمده در آنها حفظ شده است.

انواع دوربین عکاسی دیجیتال

دوربین کامپکت:

سبک‌ترین، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین در بین انواع دوربین عکاسی دیجیتال هستند که با توجه به عملکرد و کیفیت، قیمت مناسبی دارند و همین ارزانی و قابلیت حمل بالا و کاربرد آسان، مهمترین مزیت این گروه بوده و باعث می‌شود که مناسب‌ترین انتخاب برای استفاده‌های معمول و ثبت خاطرات زندگی باشند. در این نوع دوربین، تمامی عملکردها به صورت اتوماتیک کنترل شده و کادربندی تصویر از طریق صفحه نمایش انجام می‌شود و به همین دلیل point to shot هم لقب گرفته‌اند.

اصول عکاسی صنعتی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

شبه DSLR like) DSLR):

این نوع دوربین که بریج و گاهی هم کامپکت پیشرفته یا کامپکت سوپرزوم هم نامیده می‌شود حد فاصل میان دوربین‌های کامپکت و DSLR بوده و برای افراد علاقه‌مند به شروع کار حرفه‌ای یا عکاسی آماتور بسیار مناسب است. معمولا بریج‌ها از دید ظاهری بسیار مشابه دوربین‌های DSLR هستند و به تعدادی از قابلیت‌های آنها مجهز شده‌اند اما قابلیت تعویض لنز ندارند. در مقایسه با گروه اول، بدنه بزرگ‌تر، امکان نصب سنسور بزرگ‌تر و لنز زوم را در انواع دوربین عکاسی ممکن می‌کند.

DSLR:

دوربین‌های دیحیتال تک لنزی بازتابی (DSLR) گران‌ترین و بهترین نوع دوربین هستند و کاربردی کاملا حرفه‌ای دارند. مکانیسم عمل اپتیکی آنها دقیقا مشابه انواع نگاتیوی SLR است. از این نوع دوربین ها در عکاسی صنعتی در کرج و عکاسی تبلیغاتی استفاده می شود.

دوربین بدون آینه:

دوربین بدون آینه که در حال حاضر توسط کمپانی‌های متعددی تولید می‌شود منظره‌یاب اپتیکال ندارد و تصویر سوژه به صورت الکترونیکی از سنسور خوانده شده و در صفحه نمایش و منظره‌یاب الکترونیکی آشکار می‌شود. این ساختار موجب کوچک و سبک شدن قابل توجه دوربین، بدون از دست دادن مزیت تعویض لنز می‌شود و علاوه بر مزایای زیادی که منظره یاب الکترونیکی به همراه دارد، این دوربین‌ها برای فیلمبرداری هم مناسب‌تر بوده و همچنین سیستم فوکوس بهتری دارند. یکی از اشکالات این گونه دوربین‌ها امکان نشستن گرد و غبار روی سنسور در هنگام تعویض لنز است؛ چون به خاطر حذف کامل آینه، سنسور هیچ پوششی ندارد.

 

 

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757