فضای مثبت و منفی در عکاسی

فضای مثبت و منفی در عکاسی

هرچه بیشتر به عکاسی بروید، متوجه خواهید شد که همه چیز در مورد احساسات است. هر تصمیمی که می‌گیرید  هر بخش از فرآیند فکری شما – فقط به یک دلیل اهمیت دارد، فضای مثبت و منفی. این دو عنصر عکاسی به دلیل احساساتی که حمل می‌کنند، مهم هستند.
بنابراین، چه چیزی مثبت و منفی است و چگونه می‌توانید از آن‌ها برای بهبود کار خود استفاده کنید؟

فضای مثبت و منفی چیست؟

همه چیز در مورد چیزی است که در یک عکس برجسته است. کدام بخش از تصویر بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند؟ کدام یک از این موارد در پس‌زمینه محو می‌شوند؟

فضای مثبت بخشی از عکسی است که از محیط اطرافش می‌پرد. این شامل سوژه شما می شود، به عنوان مثال همراه با سایر حوزه‌های قابل‌توجه از جزئیات است.

فضای منفی دقیقا برعکس قسمت‌های یک تصویر است که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند، اطراف فضای مثبت را احاطه کرده و آن را به یک بافر تبدیل می‌کند.

ساده‌ترین مثال، نوشتن بر روی یک صفحه کاغذ است. کلمات به سمت ما می‌آیند، و پس‌زمینه هم اینطور نیست. بنابراین، کلمات فضای مثبت هستند، و پس‌زمینه فضای منفی است.

فضای مثبت

برخی عکس‌ها فضایی مثبت یا منفی نسبت به بقیه دارند. در زیر، چند عکس با مقادیر زیاد فضای مثبت نشان می‌دهیم، و توضیح می‌دهیم که چه چیزی آن‌ها را به این شکل می‌سازد.

جنگل پر ازدحام

در این مثال، تعداد زیادی از برگ‌ها و تنه‌های درختان در سراسر تصویر همه توجه را به خود جلب می‌کنند. هیچ پس‌زمینه “متحدی” در اینجا وجود ندارد. شما می‌توانید استدلال کنید که برخی از درخت‌های چراغانی شده در فاصله از این توصیف، که عادلانه است، برای مرکز تنه درختان نیز صادق است، که جزئیات بسیار کمی در تاریک‌ترین مناطق آن‌ها دارد – اما دوباره، تنها بخشی از عکس را تحت پوشش قرار می‌دهد. به غیر از این، بیشتر عکس دارای سطوح بالایی از بافت و جزئیات است. این یک تصویر شلوغ است.

معماری پاریس

این عکس یک مثال کتاب درسی از فضای بسیار مثبت است. کل تصویر جزئیاتی از بالا تا پایین دارد، بدون هیچ پس‌زمینه روشن. این یک تصویر بسیار پر هرج و مرج است – و این یک نکته است.

هر بخش از این تصویر توجه را به خود جلب می‌کند، اما هیچ کدام به طور قابل‌توجهی بیشتر از بقیه نیستند. این همه فضای مثبت است.

عکاسی و فوکوس بر روی ستاره ها
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

فضای منفی

فضای منفی در دنیای عکاسی به همان اندازه مهم است. حتی ممکن است مهم‌تر هم باشد، چون اگر می‌خواهید تصاویر ساده و موثر را ثبت کنید، مکان خوبی برای شروع است.

در زیر چند نمونه از عکس‌های فضای منفی و آنچه آن‌ها را بسیار موثر می‌سازد آورده شده‌است.

یک سنجاقک و آسمان

این یک مثال روشن از ترکیب فضایی منفی است. عکس خیلی خالی است حتی برای عکاسی مینیمالیستی هم خوب نیست.

تنها دو بخش از تصویر توجه قابل‌توجهی را به خود جلب می‌کنند: سنجاقک و گیاه. هر چیز دیگری در تصویر فضای منفی است و در پس‌زمینه محو می‌شود.

در مقایسه، سوژه‌ها با محیط اطرافشان کم شده‌اند. آن‌ها اساسا در فضای خالی از فضای منفی شناور هستند. این یک بافر بزرگ در اطراف آن‌ها است و تاثیر زیادی بر وضعیت این تصویر دارد.

پیغام عاطفی فضای مثبت

فضای مثبت و منفی به این دلیل است که هر فرد یک پیام احساسی متفاوت را حمل می‌کند.

فضای مثبت چه احساسی را منتقل می‌کند؟ این دقیقا همان چیزی است که انتظار دارید: شلوغی، قدرت، حرکت، هرج و مرج. برخی از این احساسات ممکن است منفی به نظر برسند، اما آن‌ها مجبور نیستند که باشند. اگر می‌خواهید عکس شما فعال باشد، با بسیاری از حوزه‌های مورد علاقه، فضای مثبت می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که بعد از آن هستید.

پیغام عاطفی فضای منفی

احساس فضای منفی دقیقا برعکس است. آن‌ها به عکس‌های شما حس آرامش و زیرکی می‌دهند. بسته به سوژه شما، آن‌ها می‌توانند به نظر تنهایی و یا با شکوه ظاهر شوند.

فضای منفی در عکاسی در حال حاضر بسیار محبوب است. بخشی از آن باید با پشت عکس‌ها با فضای منفی زیادی ارتباط داشته باشد – آن‌ها احساسی بسیار عمیق و زیبایی دارند – و بخش دیگری تنها واقعیت ساده سایز صفحه است.

مردم به عکس‌های کوچک‌تر در دنیای امروز نگاه می‌کنند. یک عکس شلوغ و آشفته می‌تواند در یک چاپ بزرگ و یا روی یک صفحه نمایش بزرگ خوب کار کند، اما وقتی صفحه شما سه اینچ عرض دارد، ممکن است از هم جدا شود. با این حال، عکس‌های فضای منفی در اندازه‌های کوچک، و گاهی بهتر از حد معمول کار می‌کنند.

در عکاسی صنعتی این روش بسیار کاربرد دارد. شما به عنوان یک عکاس صنعتی باید با توجه به کسب و کار و یا محصول مورد نظر یک فضای مثبت و یا منفی را خلق نمایید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757