سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر یکی از سه ستون عکاسی به شمار می رود ، دو مورد دیگر دیافراگم و ایزو است. شاتر برای دو چیز خاص مسئول است: تغییر روشنایی عکس شما، و ایجاد افکت‌های نمایشی با حرکات منجمد و یا حرکت مات.

شاتر دوربین چیست؟

سرعت شاتر به دلیل چیزی که به عنوان یک شاتر دوربین شما شناخته می‌شود، وجود دارد – که به سادگی، یک پرده در مقابل سنسور دوربین است که تا زمان عکاسی دوربین بسته می‌ماند. زمانی که دوربین عکس می‌گیرد، شاتر باز می‌شود و به طور کامل سنسور دوربین را در معرض نور قرار می‌دهد که از لنز شما عبور کرده‌ است. بعد از اینکه سنسور در حال جمع‌آوری نور است، شاتر فورا بسته می‌شود، و نور را از برخورد به سنسور باز می‌دارد. دکمه‌ای که دوربین را روشن می‌کند نیز “شاتر” یا “دکمه شاتر” نیز نامیده می‌شود، زیرا باعث می‌شود شاتر باز و بسته شود.

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین شما باز است، و نور را بر روی سنسور دوربین قرار می‌دهد. در اصل، این چند وقت است که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می‌کند. این چند تاثیر مهم در نحوه ظاهر تصاویر شما دارد.

زمانی که از یک  شاتر طولانی استفاده می‌کنید، به نوردهی کردن سنسور خود برای مدت قابل‌توجهی از زمان پایان می‌دهید. اولین اثر بزرگ ، تاری حرکتی است. اگر سرعت شاتر شما طولانی است، سوژه‌های متحرک در عکس شما در طول مسیر حرکت محو خواهند شد. این اثر اغلب در تبلیغات خودرو و موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن حس سرعت و حرکت به بیننده از طریق مات کردن چرخ‌های متحرک انتقال داده می‌شود.

سبک شخصی در عکاسی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

سرعت شاتر اندازه‌گیری شده

اکثر DSLR های مدرن و دوربین‌های بدون آینه می‌توانند سرعت تا ۴۰۰۰ / ۱ ثانیه را کنترل کنند، در حالی که برخی می‌توانند سرعت بسیار سریع‌تر ۸۰۰۰ / ۱ ثانیه و سریع‌تر را کنترل کنند. از طرف دیگر، طولانی‌ترین سرعت شاتر در بیشتر DSLR ها یا دوربین‌های بدون آینه معمولا ۳۰ ثانیه است. شما می‌توانید با استفاده از محرک‌های کنترل از راه دور، در صورت لزوم از یک سرعت طولانی‌تر استفاده کنید.

سرعت شاتر و نوردهی

اثر مهم دیگر شاتر در نوردهی است، که به درخشندگی یک تصویر مربوط است. اگر از یک سرعت شاتر طولانی استفاده می‌کنید، سنسور دوربین شما مقدار زیادی نور را جمع‌آوری می‌کند، و عکس حاصل کاملا روشن خواهد بود. با استفاده از یک سرعت شاتر سریع، سنسور دوربین شما تنها در معرض یک بخش کوچک نور قرار دارد، که منجر به یک عکس تیره‌تر می‌شود.

 

 

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757