توضیحاتی در مورد استفاده از فیلتر در عکاسی (بخش دوم)

توضیحاتی در مورد استفاده از فیلتر در عکاسی (بخش دوم)

در مقاله قبل به معرفی فیلترهای لنز دوربین پرداختیم در ادامه به بررسی و استفاده از فیلتر در عکاسی می پردازیم.

اجازه دهید هر نوع فیلتر را به طور مفصل بررسی کرده و اثراتی که آن‌ها در تصاویر ایجاد می‌کنند را نشان دهیم . اغلب درک آنچه که هر فیلتر انجام می‌دهد و تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا به آن نیاز دارید یا نه، بسیار دشوار است، بنابراین امیدواریم که اطلاعات زیر برای شما آسان‌تر شود که آیا می‌خواهید نوع خاصی از فیلتر را بخواهید یا نه. همچنین می توانید در مورد استفاده از فیلتر در عکاسی صنعتی نیز این روش ها را انجام دهید.

انواع فیلتر و نحوه استفاده از فیلتر در عکاسی

فیلتر UV

هدف از فیلترهای UV امروزه به سادگی از عنصر جلویی یک لنز محافظت می‌کند. در گذشته، این فیلترها برای مسدود کردن UV از برخورد به فیلم مورد استفاده قرار گرفتند. همه سنسورهای دوربین دیجیتال یک فیلتر UV / IR در مقابل سنسور دارند، بنابراین دیگر نیازی به استفاده از فیلترهای UV روی DSLR ها وجود ندارد. بسیاری از عکاسان از این نوع فیلتر برای محافظت استفاده می‌کنند، چرا که راحت‌تر و ارزان‌تر است تا جای فیلتر را عوض کرده و یا یک عنصر لنز شکسته را تعمیر کند.

یک نکته که باید قبل از خرید یک فیلتر روشن مطمئن شوید این است که یک شیشه با کیفیت بالا با روکش بسیار مقاوم به چند برابر خریداری می‌کنید (MRC). بدترین چیزی که می‌توانید انجام دهید این است که یک فیلتر با کیفیت پایین در مقابل یک لنز گران‌قیمت سوار کنید. نه تنها به کیفیت تصویر آسیب می‌رساند، بلکه این باعث می‌شود که بازتاب‌ها، سایه ها و روشنایی‌ها را به تصاویر شما اضافه کنم.

فیلتر پلاریزه

فیلترهای پلاریزه در دو مدل وجود دارند: خطی و مدور. لنزهای خطی نباید بر روی دوربین DSLR استفاده شوند، چون آن‌ها می‌توانند منجر به خطاهای نورسنجی شوند. فیلترهای پلاریزه حلقوی اساسا پلاریزه خطی هستند و یک عنصر شیشه‌ای دوم متصل به پشت آن نور را بررسی می‌کند و نتایج نوردهی دقیق را هنگامی که نور به نورسنج می‌تابد، می‌دهد. هنگامی که دو عنصر در دسته مناسب و جهت گیری از خورشید تنظیم می‌شوند، تصویر گرفته‌ شده می‌تواند شامل رنگ‌های اشباع ‌شده، آسمان آبی‌تر، انعکاسات کم‌تر و کنتراست کلی بالاتر باشد. فیلتر پلاریزه نیز می‌تواند مه را کاهش دهد، که برای عکاسان منظره بسیار مفید است.

مزایای عکاسی صنعتی
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

فیلتر تراکم خنثی (ND)

هدف فیلترهای تراکم خنثی، کاهش مقدار نوری است که به دوربین می‌رسد و در نتیجه سرعت شاتر را کاهش داده و زمان نوردهی را افزایش می‌دهد. این نوع فیلترها به طور خاص در طول روز مفید هستند، به دلیل فراوانی نور که نمی‌تواند به طور قابل‌توجهی با توقف دیافراگم لنز و کاهش ایزو کاهش یابد.

فیلتر رنگ / گرم / سرد کردن

فیلترهای رنگی به طور کلی برای تغییر تراز سفیدی دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع فیلترهای رنگی و کاهش رنگ وجود دارد. اولی برای اصلاح تراز سفیدی به کار می‌رود، در حالی که دومی برای جذب یک رنگ و اجازه دادن به رنگ‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلترها برای فیلم بسیار محبوب هستند، اما به ندرت برای عکاسی دیجیتال استفاده می‌شوند، چون تاثیرات رنگی و تغییرات تراز سفیدی را می توان به راحتی در نرم‌افزار پس پردازش مانند فتوشاپ ایجاد کرد.

فیلتر کلوزآپ

معمولا لنزهای نزدیک به هم نامیده می‌شوند، زیرا آن‌ها لنزهای بیشتری نسبت به فیلترها هستند. آن‌ها درست مانند فیلتر به لنز می‌چسبند، به همین دلیل است که آن‌ها را به عنوان فیلتر فهرست می‌کنیم. لنزهای کلوزآپ از ابتدا برای عکاسی ماکرو مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند به سوژه نزدیک‌تر شوند، و حداقل فاصله فوکوس لنز را کاهش دهند. لنزهای کلوزآپ یک روش ارزان برای تبدیل لنز عادی به یک لنز ماکرو هستند، اگر چه آن‌ها تاثیر منفی بر کیفیت تصویر دارند. برای بهترین نتیجه توصیه می‌شود که از یک لنز ماکرو استفاده کنید.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757