استفاده از مقیاس عکاسی منظره

استفاده از مقیاس عکاسی منظره

هدف یک عکاسی منظره نشان دادن اندازه و وسعت چشم‌انداز در یک عکس است. با این حال شاید نتوان به درستی وسعت یک منظره با شکوه را با یک عکس تعریف کرد. اما روش هایی وجود دارند که می توان تا حدودی این مشکل را برطرف نمود.

عوامل موثر در عکاسی منظره

مردم

شاید رایج‌ترین روش برای نشان دادن اندازه یک منظره باشکوه، گنجاندن یک فرد در مقیاس باشد. برخی این تکنیک را بیش از حد مورد استفاده قرار داده‌اند، اما دلیلی وجود دارد که پیدا کردن این تکنیک بسیار مشهور است. برای مثال اگر با یک دوست پیاده‌روی کنید، خیلی راحت می توانید از او برای این کار استفاده نمایید. یا اگر شما یک سه‌پایه دارید، به اندازه کافی آسان است که مدل خودتان باشید.

به طور کلی افراد در ارتفاع هم شبیه هستند، که باعث می‌شود بیننده بتواند اندازه تطبیقی یک منظره را حس کند. اندازه‌گیری دقیق یک صحنه تقریبا همیشه غیرممکن است، اما یافتن یک مدل دقیق‌تر از یک انسان دشوار است.

حیات وحش

به همین ترتیب قضاوت در مورد اندازه مردم در یک چشم‌انداز آسان است، اما دیگر حیوانات در ارائه یک حس مقیاس به عکس‌های خود بسیار خوب هستند. البته، پیدا کردن یک منظره زیبا با حیات وحش زیبا در همان کادر دشوار است  به همین دلیل است که استفاده از افراد در مقیاس، اگر برای تصویر شما کارساز باشد، ساده‌تر است.

با این حال، در برخی مکان‌ها، ممکن است متوجه شوید که وجود حیوانات به اندازه کافی رایج است که عنصر ترکیبی باشد. این به بیش از هر چیز دیگر بستگی دارد، اما برای عکس‌های منظره که شامل حیات وحش زیبا نیز می‌شود، چیزی وجود دارد. این تصاویر بیشتر از عکس با مردم “وحشی” به نظر می‌رسند.

سازه های ساختمانی

تاکنون، ما درباره موجودات زنده بحث کرده‌ایم که می‌توانند مقیاسی برای یک صحنه فراهم کنند – مردم، حیات وحش، و گیاهان – اما سازه های ساختمانی می‌توانند همین کار را انجام دهند. هر چیزی از جاده‌ها تا خانه‌ها را می توان در یک تصویر منظره ثبت کرد، و آن‌ها آن را ممکن می‌سازند تا اندازه صحنه را نیز نشان دهند. آن ها کمی بیش از اشیا زنده فریب می‌خورند، زیرا آن‌ها به اندازه کمی متفاوت هستند، اما آن‌ها هنوز می‌توانند وقتی که در میان یک منظره باشکوه از آن‌ها عکس گرفته می‌شود، چشم‌انداز مفیدی را فراهم کنند.

عکاسی از کوهستان
ممکن است این مطلب را نیز بپسندید

البته همه این مکان‌ها دارای چنین ساختاری نیستند، اما یافتن برخی مناظر طبیعی در عکاسی منظره آسان است.

ترکیب

اگرچه نه به اندازه اشیا در مقیاس، بلکه برای ترکیب‌بندی عکس‌های شما به شیوه‌ای که اندازه صحنه شما را نشان دهد، امکان پذیر است. گاهی اوقات، این امکان پذیر نیست – برای مثال، نشان دادن اندازه یک تپه شنی دوردست بدون وجود یک شی برای مقیاس، غیر ممکن است – اما مناظر دیگری را می توان به سادگی با روشی که عکس شما را کادر قرار می‌دهد، در عکاسی منظره به نمایش گذاشت.

فاصله کانونی

لنزها هر فاصله کانونی می‌توانند مقیاس را در یک چشم‌انداز نشان دهند، اما به طور معمول به روش‌های مختلف.

یک لنز واید یا اولترا واید می‌تواند یک تصویر را کشش دهد، و باعث می‌شود که صحنه وسیع‌تر و بزرگتر از عکس‌های گرفته‌شده با فاصله کانونی استاندارد باشد. این افکت باعث می‌شود یک منظره به نظر بزرگ‌تر برسد – که یکی از دلایلی است که عکاسان املاک و خانه دوست دارند از عریض‌ترین لنز ممکن استفاده کنند.

با این حال، لنزهای واید انگل هم چنین به نظر می‌رسد که پس‌زمینه حداقل در رابطه با اندازه پیش‌زمینه کوچک شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید اندازه عظیم یک کوه دور را نشان دهید، لنز واید انگل بسیار دور از ایده‌آل است.

همیشه ممکن نیست که مقیاس یک منظره عظیم را بتوانید نشان دهید  و گاهی حتی مطلوب هم نیست – اما بدون شک برخی از صحنه‌ها را خواهید دید که برای به تصویر کشیدن صحیح در یک عکس بسیار بزرگ هستند. در چنین وضعیتی، یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن مقیاس صحنه استفاده از موارد شناخته‌شده برای مقایسه، مانند یک فرد یا یک ساختار ساخت انسان است.

تماس
با کارشناسان ما تماس بگیرید 09125959757